Stedenbouwkundige kaders deelgebied Hanzepark
Voor de bebouwing van deelgebied Hanzepark hebben we eisen opgeschreven. Met deze eisen gaat een ontwikkelaar een plan maken. Deze eisen noemen wij stedenbouwkundige kaders. In de stedenbouwkundige kaders staat bijvoorbeeld: hoeveel woningen de ontwikkelaar moet bouwen, hoe hoog de gebouwen mogen zijn en hoe de gebouwen er ongeveer uit moeten zien. Ook geven we eisen mee over het parkeren. Op deze pagina leest u meer over de stedenbouwkundige kaders voor de Hanzeparkkavel. De kopjes zijn voorbeelden van stedenbouwkundige kaders die wij meegeven. Daaronder leest u de uitleg.
Er kunnen ongeveer 250 woningen (appartementen plus grondgebonden woningen) op de kavel gebouwd worden
Het gebied wordt door een tussenstraat opgedeeld in twee deelontwikkelingen. Centrada neemt een deel van de bouw voor haar rekening. Het andere deel wordt door een ontwikkelaar bebouwd. Voor het deel van de ontwikkelaar wordt een aanbesteding uitgezet. Dit betekent dat een ontwikkelaar die hier graag wil bouwen zich kan inschrijven op deze aanbesteding. De ontwikkelaar die het hoogst scoort in de aanbesteding mag de woningen bouwen.
Langs de Stationslaan willen we een afwisselend gevelbeeld, dat ook een beetje speels is
Hierbij kunt u denken aan de gebouwen aan de Zilverkade. De appartementsgebouwen worden in verschillende hoogten gebouwd. Er moeten Dudok-elementen in terugkomen. Direct naast de rechtbank mag er een toren van maximaal 70 meter worden gebouwd. De andere appartementen worden een stuk lager.
De appartementengebouwen krijgen een voorkant aan beide zijden
De appartementengebouwen krijgen een voorkant richting de Stationslaan en het park. Dat betekent dat er aandacht moet komen voor mooie gevels aan beide kanten en een achterkantsituatie wordt vermeden. Met de overgang van een hoog gebouw naar lage woningen aan de Koningsbergenstraat sluiten we aan op de woonwijk. De Koningsbergenstraat wordt dan een rustige woonstraat. Het einde van de straat blijft doodlopend.
Op de begane grond zijn op bepaalde plaatsen mogelijkheden voor commerciële verhuur
Bij commerciële verhuur kunt u denken aan kantoorruimte. Op andere delen van de begane grond kunnen bijvoorbeeld ook maatschappelijke instanties komen. De begane grond is niet bedoeld voor horecavoorzieningen.
Parkeren
Het stadshart, de trein en het busstation zijn vlakbij. Daarom geldt voor wonen in dit gebied een relatief lage parkeernorm, namelijk van 0,6. Dat betekent dat voor iedere 10 woningen, 6 parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De gemeente zet in op doelgroepen met een laag autobezit. De benodigde parkeerplaatsen worden gemaakt in de twee parkeervoorzieningen, zowel aan de noordkant als aan de zuidkant. Het parkeren voor de woningen en kantoren wordt binnen het nieuwe bouwblok opgelost. Het parkeren wordt dus aan het zicht onttrokken door het maken van een groen dak.
Daarnaast wordt ingezet op deelmobiliteit (deelauto’s en bijvoorbeeld deelbakfietsen) en worden bij de entrees van de nieuwe gebouwen grote, inpandige fietsenstallingen gemaakt. Voor de kantoren (commerciële voorzieningen) worden de normen uit het op dat moment actuele parkeerbeleid toegepast. Die vallen dus niet onder de parkeernorm van 0,6 voor wonen.
Grondgebonden woningen kunnen eventueel parkeren op eigen terrein door een inpandige garage.
De kaders komen in het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) en vormen de basis voor het bestemmingsplan. Het SPvE en het bestemmingsplan worden voorgelegd aan het college en de raad. Op 18 juli 2023 is het SPvE door de raad goedgekeurd. Vragen over het Stedenbouwkundig Programma van Eisen kunt u stellen via het e-mailadres stationsgebied@lelystad.nl