Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Mijn Uitkering

Heeft u geen werk? En te weinig geld om van te leven? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Met deze uitkering betaalt u de noodzakelijke kosten zoals huur, boodschappen, kleren en de ziektekostenverzekering. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg inkomen heeft. Als u een bijstandsuitkering aanvraagt dan doet u dat op grond van de Participatiewet.

Hulp bij het vinden van werk

Gemeente Lelystad en Werkbedrijf Lelystad willen u zo goed mogelijk helpen. Via de gemeente krijgt u de bijstandsuitkering wanneer u (tijdelijk) onvoldoende inkomen heeft. Een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad helpt u met het vinden van werk. Nadat u digitaal uw bijstandsuitkering heeft aangevraagd, meldt de klantmanager van gemeente Lelystad u binnen 5 werkdagen bij Werkbedrijf Lelystad aan. Na deze aanmelding, neemt een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad binnen 5 werkdagen contact met u op. Deze werkcoach bespreekt met u hoe het werkbedrijf u zo goed mogelijk kan helpen bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek. Klik hier voor meer informatie over Werkbedrijf Lelystad.

Wanneer kunt u een uitkering aanvragen?

U moet aan afgesproken voorwaarden voldoen om een bijstandsuitkering aan te vragen. Deze zijn:

  • U woont en bent ingeschreven in Lelystad;
  • U bent Nederlander, u komt uit Europa of u woont met een verblijfsvergunning in Nederland;
  • U bent ouder dan 18 jaar (maar onder de pensioensleeftijd);
  • U heeft te weinig inkomen om van te leven;
  • U kunt geen andere uitkering krijgen;
  • U zit niet in de gevangenis.

Wilt u meer weten over de voorwaarden? Klik dan hier.

Hoe hoog is de bijstandsuitkering?

Het basisbedrag voor een bijstandsuitkering is het wettelijk minimumloon. Dit is een landelijke regel. Als u te weinig inkomen heeft, wordt uw inkomen tot dit bedrag aangevuld. Hoeveel geld u krijgt, hangt af van uw situatie en de hoogte van uw eigen inkomsten. Hoe hoger deze zijn, hoe lager de (aanvulling) uitkering. Klik hier meer informatie over de voorwaarden en de hoogte van de uitkering.

Hoe vraagt u een bijstandsuitkering aan?

U vraagt een bijstandsuitkering aan via een beveiligde website. U vult hiervoor digitaal een formulier in. U kunt het invullen op het moment dat het u uitkomt. U heeft drie dingen nodig om de aanvraag te doen:

  1. Een DigiD.
  2. Een e-mailadres en telefoonnummer.
  3. Bewijsstukken.

Ga naar het aanvraagformulier

Klik hier om direct naar het aanvraagformulier te gaan.

Wilt u eerst meer weten over de aanvraag voor een uitkering? En lezen hoe wij uw aanvraag behandelen? Leest u dan vooral verder.

Hoe werkt de aanvraag en wat heeft u nodig?

  1. DigiD - U kunt alleen een uitkering aanvragen als u een DigiD heeft. Wij hebben ook de DigiD van uw partner nodig. Heeft u of uw partner geen DigiD? Vraag deze dan direct aan. Dit kan via DigiD.nl. Het duurt ongeveer 5 werkdagen voordat u uw DigiD krijgt. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een DigiD tijd kost. En dat dit misschien voor een latere ingangsdatum van uw uitkering zorgt.
  2. E-mailadres en telefoonnummer - Het is belangrijk dat wij contact met u kunnen opnemen. Daarom hebben wij uw e-mailadres en telefoonnummer nodig. Heeft u geen e-mailadres of lukt het u niet om een e-mailadres aan te maken? Bel ons dan via telefoonnummer 140320, keuze 1.
  3. Bewijsstukken - Wij gaan kijken of u recht heeft op een uitkering. Hiervoor hebben wij bewijzen nodig. Deze bewijsstukken kunt u tijdens de aanvraag meesturen (uploaden). U kunt hiervoor het beste pdf-bestanden gebruiken. Duidelijke en leesbare foto’s mag ook. Lukt het meesturen van de bestande niet meteen? Dan kunt u ze ook later naar de gemeente mailen. Wij ontvangen alle informatie graag zo snel mogelijk. Hoe eerder wij alles hebben, hoe eerder wij uw aanvraag starten en u sneller u uw uitkering heeft.

Hoe weet u of uw aanvraag goed ontvangen is?

U ontvangt van ons een e-mail waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen.

Als u een kopie van uw ingevulde aanvraag wilt hebben, kunt u de aanvraag opslaan. Dit moet u doen nadat u de aanvraag heeft verstuurd en vóórdat u het formulier afsluit.

Heeft u uw aanvraag verstuurd, maar heeft u geen e-mail van ons ontvangen? Kijkt u dan even of onze e-mail in het postvak voor ongewenste e-mail (spam) zit.

Wat gebeurt er na uw aanvraag?

Een klantmanager van gemeente Lelystad behandelt uw aanvraag. Wanneer wij bewijsstukken nodig hebben, krijgt u een brief.

De klantmanager van gemeente Lelystad meldt u binnen 5 werkdagen bij Werkbedrijf Lelystad aan. Na deze aanmelding, neemt een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad binnen 5 werkdagen contact met u op. Deze werkcoach bespreekt met u hoe het werkbedrijf u zo goed mogelijk kan helpen bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek.

Bent u jonger dan 27 jaar?

De klantmanager van gemeente Lelystad belt u binnen 5 werkdagen om te praten over de mogelijkheden voor school en werk. Door uw leeftijd bekijken wij uw aanvraag na 4 weken. Dit heet de zoek- of wachtperiode moet volgens de wet (artikel 41 onder 4 PW). Tijdens deze wachtperiode gaat u op zoek gaat naar werk en/of een opleiding. De klantmanager bespreekt samen met u de mogelijkheden en maakt afspraken met u. Deze afspraken schrijven we op. Dit noemen we een plan van aanpak. Tijdens de wachtperiode werkt u aan de afspraken (artikel 44a PW).

Klik hier voor meer informatie over de speciale regels over bijstand voor jongeren.

Na 4 weken kijken wij of u zich aan de afspraken heeft gehouden. Het is belangrijk dat u alle bewijsstukken laat zien. Voor werk zijn dit bijvoorbeeld:

  • alle sollicitaties,
  • alle bevestigingen van sollicitaties en
  • alle uitnodigingen en/of afwijzingen van sollicitaties.

Voor een opleiding zijn dit bijvoorbeeld:

  • alle bewijzen van inschrijvingen,
  • alle uitnodigingen en/of afwijzingen voor opleidingen en
  • alle andere brieven of berichten met scholen.

Na de wachtperiode, meldt de klantmanager van gemeente Lelystad u binnen 5 werkdagen bij Werkbedrijf Lelystad aan. Na deze aanmelding, neemt een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad binnen 5 werkdagen contact met u op. Deze werkcoach bespreekt met u hoe het werkbedrijf u zo goed mogelijk kan helpen bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek.

Voorschot

De afhandeling van uw aanvraag kan 8 weken duren. Als u in deze periode geld nodig heeft, kunt u een voorschot krijgen. Bent u jonger dan 27 jaar? Dan kunt u na 4 weken een voorschot krijgen. Wilt u een voorschot aanvragen? Belt u dan met gemeente Lelystad via nummer 14 0320 (keuze 1).

Besluit

Binnen 8 weken nadat u uw aanvraag heeft gedaan, ontvangt u een brief (beschikking). In deze brief staat of u wel of geen uitkering krijgt.

Jaaropgaaf en uitkeringsspecificaties inzien

Ga rechtstreeks naar het burgerportaal Mijn Uitkering om uw jaaropgave en uitkeringsspecificaties in te zien en te downloaden. Log in met uw DigiD en kies voor Uitkeringsspecificaties & jaaropgave / selecteer het jaar en periode / klik op download. Heeft u nog geen DigiD-code of bent u uw code kwijt? Vraag dan een DigiD-code (opnieuw) aan . U krijgt uw DigiD-code binnen ongeveer 5 werkdagen per post thuisgestuurd. 

Heeft u hulp nodig?

Lukt het u niet om zelf de uitkering aan te vragen? Of heeft u hulp nodig? Neemt u dan contact op met het financieel spreekuur in uw wijk. Klik hier voor de openingstijden en telefoonnummers.

Heeft u andere vragen? Belt u dan met gemeente Lelystad via nummer 14 0320 (keuze 1).

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...