Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

TONK: nieuwe regeling voor inwoners met geldproblemen

Laatst gewijzigd: 1-4-2021

Heeft u geldproblemen omdat u door de coronamaatregelen geen werk meer heeft? Of bent u ondernemer en kunt u uw werk niet (helemaal) meer doen? En kunt u daarom uw woonkosten niet meer betalen? Dan kunt u misschien een TONK-uitkering aanvragen.

Wat is TONK?

De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. U krijgt dit geld van de gemeente wanneer u door de coronamaatregelen te weinig geld heeft en daardoor de woonkosten niet meer kunt betalen. Woonkosten zijn de kosten om te wonen. Dit zijn: de huur of de hypotheek, de kosten van bijvoorbeeld elektriciteit, gas, water en servicekosten. De TONK is een tijdelijke uitbreiding op de bijzondere bijstand (Participatiewet).

Wanneer kunt u TONK aanvragen?

U kunt de TONK pas aanvragen als u geen recht heeft op een andere uitkering of regeling, bijvoorbeeld een toeslag van UWV op uw WW-uitkering. Heeft u dit niet? Of heeft u met deze regeling erbij nog te weinig inkomen om uw woonkosten te betalen? Dan kunt u recht hebben op de TONK.

Bent u ondernemer?

Bent u ondernemer en wilt u de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) aanvragen? Ga dan naar de website van het Zelfstandigenloket Flevoland. De TONK kan hierop een aanvulling zijn. Vermogen in uw onderneming telt niet mee. Een tegemoetkoming voor vaste lasten (TVL) of voor loonkosten (NOW) ook niet.

Welke regels gelden voor het aanvragen van TONK?

U kunt een TONK aanvragen als u voldoet aan deze voorwaarden:

  • U woont en bent ingeschreven in Lelystad;
  • U bent Nederlander, u komt uit Europa of u woont met een verblijfsvergunning in Nederland;
  • U bent ouder dan 18 jaar (maar onder de pensioensleeftijd);
  • U zit niet in de gevangenis;
  • U en uw eventuele partner hebben in januari 2021 ten minste de helft (50%) minder (gezins)inkomen dan in januari 2020;
  • Minder inkomen van u en uw eventuele partner komt door de coronamaatregelen;
  • Het geld dat u moet betalen aan noodzakelijke kosten (huur of hypotheek en de rekeningen voor gas, water- en elektriciteit) is meer dan de helft van het (gezins)inkomen dat u en uw eventuele partner op dit moment heeft;
  • U denkt niet dat u en uw eventuele partner de komende maanden meer geld krijgt;
  • U heeft op dit moment minder dan € 3.000,- voor een alleenstaande en € 4.500,- voor een gezin aan geld beschikbaar. Het gaat bijvoorbeeld om contant geld, geld op de (spaar)rekening van uzelf, uw eventuele partner en kind(eren), en de waarde van beleggingen of bitcoins;
  • U woont in een woning waarvan u de hoofdhuurder of de eigenaar bent.

Hoe hoog is de TONK?

De hoogte van TONK hangt af van uw situatie. Dit is maximaal € 300,- per maand. Dit geldt als u alleenstaand bent. Voor een gezin is het maximaal € 450,- per maand. Hoeveel geld u krijgt hangt af van:

  • Hoeveel geld u moet betalen voor (woon)kosten;
  • Hoeveel inkomen u op dit moment heeft. Heeft u een partner? Dan kijken wij naar uw gezinsinkomen;
  • Welk deel van de kosten u zelf nog kunt betalen met dit inkomen (uw draagkracht).

U mag de TONK meestal houden. Soms kan de gemeente ook beslissen dat u de regeling als lening krijgt. Dit is bijvoorbeeld als u weet dat u binnenkort veel geld krijgt. U moet de TONK dan later terugbetalen.

Hoe lang duurt de TONK?

U kunt de TONK in de periode januari 2021 tot en met juni 2021 voor maximaal 6 maanden krijgen als dit nodig is. Korter kan natuurlijk ook, langer niet. U vraagt de TONK aan voor de maanden dat u de aanvulling op uw inkomen echt nodig heeft.

Hoe kan ik de TONK aanvragen?

U vraagt de TONK aan via een beveiligde website. U vult hiervoor digitaal een formulier in. U kunt het invullen op het moment dat het u uitkomt. U heeft drie dingen nodig om de aanvraag te doen:

  1. Een DigiD.
  2. Een e-mailadres en telefoonnummer.
  3. Bewijsstukken.
 

Klik hier om direct naar het aanvraagformulier te gaan.


Wilt u eerst meer weten over de aanvraag voor een TONK? En lezen wat wij met uw aanvraag doen? Leest u dan vooral verder.

Hoe werkt de aanvraag en wat heeft u nodig?

1. DigiD

U kunt alleen een uitkering aanvragen als u een DigiD heeft. Wij hebben ook de DigiD van uw partner nodig. Heeft u of uw partner geen DigiD? Vraag deze dan direct aan. Dit kan via DigiD.nl. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een DigiD tijd kost: ongeveer 5 werkdagen.

2. E-mailadres en telefoonnummer

Het is belangrijk dat wij contact met u kunnen opnemen. Daarom hebben wij uw e-mailadres en telefoonnummer nodig. Heeft u geen e-mailadres of lukt het u niet om een e-mailadres aan te maken? Bel ons dan via telefoonnummer 140320, keuze 1.

3. Bewijsstukken

Wij moeten kunnen zien of u recht heeft op de TONK. Hiervoor hebben wij bewijzen nodig. Deze bewijsstukken kunt u tijdens de aanvraag meesturen (uploaden). U kunt hiervoor het beste pdf-bestanden gebruiken. Hulpmiddel voor bankafschriften. Duidelijke en leesbare foto’s mag ook. Lukt het meesturen van de bestande niet meteen? Dan kunt u ze ook later via Mijn Uitkering naar de gemeente sturen. Wij ontvangen alle informatie graag zo snel mogelijk. Hoe eerder wij alles hebben, hoe eerder wij uw aanvraag starten en hoe sneller u uw uitkering heeft.

Hoe weet u of uw aanvraag goed ontvangen is?

U ontvangt van ons een e-mail waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen.

Als u een kopie van uw ingevulde aanvraag wilt hebben, kunt u de aanvraag opslaan. Dit moet u doen nadat u de aanvraag heeft verstuurd en vóórdat u het formulier afsluit.

Heeft u uw aanvraag verstuurd, maar heeft u geen e-mail van ons ontvangen? Kijkt u dan even of onze e-mail in het postvak voor ongewenste e-mail (spam) zit.

Wat gebeurt er na uw aanvraag?

Een klantmanager van gemeente Lelystad behandelt uw aanvraag. Wanneer wij bewijsstukken nodig hebben, krijgt u een brief.

Wanneer weet u of u de TONK krijgt?

Binnen 8 weken nadat u uw aanvraag heeft gedaan, ontvangt u een brief (beschikking). In deze brief staat of u wel of geen TONK krijgt.

Hoe lang duurt de TONK?

U kunt de TONK van januari 2021 tot en met juni 2021 aanvragen. Dit kan maximaal 6 maanden. Korter kan ook, langer niet. U vraagt de TONK aan voor de maanden dat u extra inkomen echt nodig heeft.

Heeft u hulp nodig?

Heeft u vragen over de TONK? Neem dan contact op met gemeente Lelystad. Dit kan via de telefoon op nummer 14-0320 (keuze 1) of via e-mail op gemeente@lelystad.nl.

Heeft u geldzorgen of andere vragen over geld? Dan kunt u (gratis) terecht bij het financieel spreekuur. Klik hier voor de openingstijden en telefoonnummers.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...