Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Voorgestelde locaties elektrische laadpalen

Laatst gewijzigd: 19-5-2022

Het aantal elektrische voertuigen groeit sterk en deze groei neemt de komende jaren verder toe. Want in 2030 moeten alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. Dat betekent dat er dan geen auto’s gemaakt mogen worden die CO2 uitstoten. De meeste auto’s worden daarom elektrisch. Hiervoor zijn veel meer laadpalen nodig in de openbare ruimte. Vooral inwoners die geen eigen oprit hebben. Waar deze laadpalen in de toekomst kunnen staan hebben we in een kaart gezet. U kunt nu reageren op een voorgestelde locatie bij u in de buurt.

  • Update 19-05-2022: reactietermijn is verstreken. U kunt niet meer reageren.

Aanvraag kost nu veel tijd

Er staan in Lelystad al laadpalen. Deze kunt u vinden op de laadkaart op de website van MRA elektrisch. Nu kunt u als u geen eigen oprit heeft al een laadpaal aanvragen voor een elektrisch voertuig. Dit is een proces dat veel tijd kost. Omdat we per aanvraag een locatie moeten zoeken waar de laadpaal kan staan. De plek van een laadpaal moet aan allerlei eisen en voorwaarden voldoen. Er moet bijvoorbeeld genoeg ruimte zijn en de laadpaal kan niet te dicht bij een boom staan. Maar er moet ook een stroomkabel in de buurt liggen.

Mogelijke locaties laadpalen in een kaart

De vraag naar laadpalen neemt komende jaren toe. Om ervoor te zorgen dat deze sneller geplaatst kunnen worden hebben we de ‘Plankaart publieke laadpalen 2025’ gemaakt. Op basis van allerlei gegevens hebben we onderzocht in welke buurten en hoeveel laadpalen op openbare parkeerplekken tot en met 2025 nodig zijn. Maar ook welke locaties technisch en verkeerskundig geschikt zijn. Dat scheelt met de toenemende vraag aan laadpalen veel werk. Zo kunnen we straks met deze kaart een laadpaal sneller plaatsen na een aanvraag. Met een laadpaal in de buurt wordt het extra interessant om over te stappen op elektrisch rijden.

Het gaat in deze kaart om plekken op openbare parkeerplekken. In de kaart zijn locaties aangegeven in gebieden waar bewoners afhankelijk zijn van een openbare parkeerplek als zij een elektrische auto op willen laden.

U kon tot 18 mei reageren op de voorgestelde locaties bij u in de buurt.

U kunt geen reactie meer geven op een voorgestelde locatie bij u in de buurt. Dit kon tot en met woensdag 18 mei. Op de kaart zijn de blauwe puntjes de voorgestelde locaties.

Wat gebeurt er met mijn reactie?

Na de reactietermijn zetten we alle reacties op een rij en kijken we waar aanpassingen nodig en mogelijk zijn. Dat betekent niet dat we alle reacties overnemen, maar wel dat we bekijken of we de kaart moeten aanpassen naar aanleiding van de reactie. Vervolgens nemen we een verkeersbesluit. Als deze nieuwe kaart klaar is en de reacties zijn verwerkt, laten we dat weten op deze pagina. Volgens planning is dat in juli. Kijk voor de volledige planning onderaan deze tekst.

Goed om te weten

Na het vaststellen van deze kaart plaatsen we niet in één keer alle laadpalen. We plaatsen een laadpaal pas als we hiervoor een aanvraag krijgen of als dat nodig is. Dit is bijvoorbeeld als een bestaande laadpaal altijd bezet is. Dan gebruiken we de locaties die we op deze kaart hebben aangegeven. Dat is ergens in de komende vier jaar.

  • U kunt tot en met woensdag 18 mei reageren op een voorgestelde locatie bij u in de buurt. Daarna verwerken wij deze reacties in eventueel een aanpassing in de kaart. We geven een reactie in de plankaart.
  • 1 juli maken we de plankaart definitief. Dan zijn alle reacties verwerkt en meegenomen in de voorgestelde locaties.
  • In de eerste helft van September publiceren we een verkeersbesluit voor alle voorgestelde locaties. Daarmee leggen we officieel de voorgestelde locaties vast. U kunt dan nog 6 weken na publicatie van dat verkeersbesluit bezwaar maken tegen een locatie in dat verkeersbesluit.
  • Vanaf oktober gebruiken we bij iedere nieuwe aanvraag de locaties van deze plankaart.

Als er updates laten we dat direct weten op deze pagina.

De plek van een laadpaal moet aan allerlei eisen en voorwaarden voldoen. Bij het bepalen van de locaties voor laadpalen houden we rekening met de volgende punten:

  • de maximale afstand tussen 2 laadpalen 200 meter is;
  • je er makkelijk kan komen, makkelijk kan parkeren en de laadkabel eenvoudig kan worden aangesloten;
  • er genoeg ruimte rond de laadpaal is en er geen bomen, bankjes, prullenbakken en dergelijke in de weg staan. Minimale doorgang van het voetpad na plaatsing van het Oplaadobject en bebording: 120 cm;
  • de overlast door het licht van de laadpaal zo klein mogelijk is;
  • Niet te dicht bij veiligheidsvoorzieningen (brandput, gas- en waterafsluiters): 1meter;
  • Ruim afstand van een boom. Anders is er kans op beschadiging van de boomwortels;
  • de parkeerdruk het toelaat;
  • er mogelijkheden zijn om de laadpaal op een geschikt elektriciteitsnetwerk aan te sluiten. Daarvoor hebben we overlegd met de beheerder van het elektriciteitsnetwerk.

Uiteindelijke doel: dekkend netwerk met maximale loopafstanden van 250m.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...