Phishing (via bijvoorbeeld nepmailtjes)
Laatst gewijzigd: 15-4-2022
Je spreekt van phishing als iemand u in een e-mail of sms vraagt om in te loggen of om te klikken op een link. Die link leidt dan bijvoorbeeld naar een valse website van een bank, waar u uw gegevens moet invullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot uw computer of uw persoonlijke gegevens. Dit heet phishing (letterlijk: ‘hengelen’). Met jouw gegevens kunnen internetcriminelen geld van uw rekening halen. Een ander voorbeeld is dat er per mail gevraagd wordt om direct geld over te maken. Daarom: altijd eerst checken, dan klikken.
Waar moet u op letten?
- Klik nooit op een link van een mail die u niet vertrouwt en download geen bijlage;
- Twijfelt u, bel dan de organisatie waar het om gaat, zoals uw bank en zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op;
- Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Eerst checken, dan klikken. Via de Fraudehelpdesk kunt u de e-mail controleren.
Bent u toch slachtoffer geworden?
- Meld het direct bij uw bank;
- Doe altijd aangifte bij de politie;
- Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden bij de Fraudehelpdesk.
Meer informatie en tips
Kijk voor meer tips over veilig internetten op Veiliginternetten.nl. En voor meer informatie over veilig bankieren op Veiligbankieren.nl.