Adviezen voor het organiseren van gezonde sportevenementen
Sportevenementen hebben een groot bereik, zijn zichtbaar en inspireren tot een positieve boodschap om sport te associëren met een gezonde leefstijl. Sport, een gezonder aanbod van eten en drinken en daarbij passende sponsoring is een logische combinatie. Lelystad gaat voor gezondere sportevenementen. We hopen dat u als organisator deze ambitie deelt en nog meer wilt bijdragen aan een gezonder Lelystad.
Om u hierbij op weg te helpen geven we een aantal adviezen en tips:
Drink water
Advies:
- Gratis kraanwater is aanwezig. Suikerhoudende dranken die aangeboden worden bevatten maximaal 4 kcal per 100 ml (light varianten).
Tips:
- Maak gebruik van de promotiematerialen Drink Water van JOGG Lelystad, zoals de mascotte Druppie, waterkoelers en spandoeken.
- Deel, als de veiligheidseisen het toelaten, een waterflesje uit met het logo van het evenement erop. Meteen een goede promotie en een leuke gadget.
Gezond eten en drinken
Advies:
- Het aanbod van eten en drinken bestaat voor minimaal 80% uit gezonde producten uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum (zoals volkoren brood, groente en fruit).
- Van elk aangeboden productcategorie (brood, dranken, etc.) is tenminste één gezonde variant prominent aanwezig.
- Er wordt altijd groente en fruit aangeboden.
Tips:
- Een kleine verandering maakt verschil, denk bijvoorbeeld aan: de volkoren tosti, broodjes met kipfilet, mozzarella of selderijsalade.
- Deel fruit uit of verkoop het. Appels en bananen zijn populair voor tussendoor. De Lelystadse Boer of een supermarkt is misschien wel bereid om gratis of tegen een gereduceerd tarief appels te sponsoren. JOGG Lelystad heeft een netwerk van een aantal supermarkten. Verken de mogelijkheden om samen te werken.
- Een fruitteam van studenten/vrijwilligers loopt tussen de bezoekers om fruit uit te delen of te verkopen.
Gezonde uitstraling
Advies:
- De sfeer straalt ‘gezond’ uit. Gezonde producten krijgen een prominente plaats bij het verkooppunt.
- Er vindt geen marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op jeugd plaats. Marketing gericht op jeugd mag alleen voor producten die binnen de Schijf van Vijf passen.
- Sponsoring alleen door gezonde voedselaanbieders of non-food sponsoren. Laat bedrijven vanuit de food alleen sponsor en zichtbaar zijn met producten die voldoen aan de gezondere keuze vanuit de Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum.
- Voedsel is op een gezonde manier bereid. Indien frituur aanwezig is, wordt alleen gebakken in olie of vloeibaar frituurvet. In het geval van een frietje, maak de kleinere portie de standaard.
Tips:
- Plaats de gezonde keuze vooraan en op ooghoogte, de ongezonde keuze achteraan.
- Bedenk een gezonde openingsactiviteit, eventueel in overleg met JOGG-Teamfit.
- Laat de gezonde keuze herkenbaar zijn in de aankleding van het evenement met bijvoorbeeld vlaggen, kleurgebruik of zelfs de naamgeving van het evenement.
- Zorg dat de gezonde keuze aantrekkelijk is geprijsd en kan concurreren met de minder gezonde keuze.
Verantwoord Alcoholgebruik
Advies:
- Zorg dat er gratis drinkwater beschikbaar is.
- Daar waar verkoop van alcoholische dranken plaatsvindt wordt tevens de keuze geboden voor alcoholvrije 0.0% varianten.
- Daar waar kinderen aanwezig zijn wordt niet eerder dan 18.00 uur alcohol aangeboden.
- Neem maatregelen om de leeftijd van jongeren onder de 18 jaar vast te stellenen het schenken van alcohol aan deze groep te voorkomen.
- Te allen tijde wordt de Instructie Verantwoord Alcoholgebruik aangehouden.
Tips:
- Etaleer de alcoholvrije varianten prominent in het zicht van bezoekers.
- Geef bekendheid aan de alcoholvrije varianten door middel van een proeverij.
- Bied extra alcoholvrije opties aan (zoals smoothies, alcoholvrije cocktails, smaakwater etc.)
- Gebruik het logo van NIX18 in de communicatie van het evenement.
- Meer informatie over NIX18:
Rookvrije generatie
Advies:
- Zien roken doet roken. Ontmoedig het roken tijdens evenementen. Samen geven we het goede voorbeeld!
- Stimuleer een rookvrij evenement en gebruik het logo van Rookvrije generatie om dit zichtbaar te maken.
Tip:
- Gebruik het logo van een Rookvrije Generatie in de communicatie van het evenement.
- Spreek mensen die roken actief aan.
- Meer informatie over rookvrije sportterreinen
Voor vragen, informatie of ondersteuning, neem contact op met JOGG-Teamfit Lelystad.