Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Vragen en antwoorden subsidieregeling Aanpak Energiebesparing Isolatie

Hieronder staan vragen en antwoorden over de € 5.000 subsidie voor het isoleren van uw huis.

Mag ik de subsidie ook gebruiken als ik mijn huis zelf ga isoleren?

Nee, dat is niet toegestaan. De subsidie is alleen bedoeld voor isolatiewerkzaamheden die worden uitgevoerd door een professioneel isolatiebedrijf. Een professioneel isolatiebedrijf is bijvoorbeeld SKG-IKOB of Insula-gecertificeerd.

Mag ik de subsidie ook gebruiken om mijn huis op te knappen?

Nee, de subsidie is alleen bedoeld voor maatregelen waarmee uw huis energiezuiniger wordt. Het doel van de subsidie is dat uw energierekening lager wordt. Het opknappen van uw huis, bijvoorbeeld met schilderwerk, hoort daar niet bij.

Moet ik de subsidie terugbetalen?

Nee, de subsidie is een vergoeding. Als u zich aan alle subsidieregels houdt, hoeft u het niet terug te betalen.

Moet ik de subsidie opgeven als inkomsten voor mijn uitkering?

Nee, dat is niet nodig. De subsidie heeft geen invloed op uw uitkering.

Hoe zorg ik ervoor dat de offerte onder de € 5.000 blijft, zodat ik niet bij hoef te betalen?

De adviseur van het energieloket zorgt ervoor dat de offerte onder de € 5.000 blijft. Behalve als u aangeeft dat u voor meer dan € 5.000 wilt laten isoleren.

Als ik de € 5.000 niet helemaal gebruik, krijg ik dan de rest van het geld op mijn rekening gestort?

Nee, dat is niet mogelijk. We mogen het geld van de Rijksoverheid namelijk niet besteden als financiële tegemoetkoming. Dat betekent dat we niet gewoon geld mogen geven.

Wat gebeurt er als ik geen gebruik wil maken van de subsidie?

Dan gebeurt er niks. U bent de eigenaar van uw huis en bepaalt altijd zelf wat er met uw huis gebeurt. Uw keuze heeft geen invloed op bijvoorbeeld uw energietoeslag of uw uitkering.

Waarom mogen huurders en verhuurders geen gebruik maken van de subsidie?

Omdat we geen geld mogen investeren in sociale huurwoningen. Dit wordt gezien als staatssteun. De Rijksoverheid heeft dit vastgelegd in de regels voor het besteden van het geld: de maatregelen mogen niet tot een stijging van de waarde van sociale huurwoningen leiden.

Wij vinden dat deze regels ook gelden voor particuliere verhuurders. Als we geld steken in particuliere huurwoningen, stijgt de waarde ervan. De verhuurder kan dan een hogere huur vragen. Op die manier krijgt een particuliere verhuurder dus meer inkomsten. Omdat particuliere verhuurders een commercieel doel hebben met het verhuren van een huis (namelijk geld verdienen), gaat het geld niet naar huizen die worden verhuurd.

Waarom mogen adressen uit Lelystad-Oost geen gebruik maken van de subsidie?

In Lelystad-Oost loopt een ander project: Samen Lelystad Oost. Dat project werkt aan het verbeteren van de leefbaarheid in de Zuiderzeewijk, Atolwijk, Boswijk en Waterwijk. Een onderdeel van dit project is het opknappen en energiezuiniger maken van huizen. Daarvoor komen verschillende subsidies beschikbaar. Inwoners uit Lelystad-Oost kunnen gebruik maken van de subsidies uit dat project. En daarom mogen ze geen gebruik maken van deze subsidie.

De eerste subsidieregeling uit dit project (Woningverbetering Lelystad-Oost) staat inmiddels op onze website.

Waarom is de subsidie alleen voor inwoners met een laag inkomen?

Voor inwoners met een inkomen hoger dan 120% van het sociaal minimum zijn er andere mogelijkheden. Zo zijn er verschillende subsidies en leningen waar zij gebruik van kunnen maken om hun huis te verduurzamen. Een voorbeeld hiervan is een lening van het Nationaal Warmtefonds. Eigenaren van een koopwoning die een (gezamenlijk) inkomen hebben dat niet hoger is dan € 60.000, kunnen een lening afsluiten tegen 0% rente.

We hebben niet genoeg geld van de Rijksoverheid gekregen om de subsidieregeling ook open te stellen voor inwoners met een inkomen hoger dan 120% van het sociaal minimum.

Wat is het sociaal minimum?

Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat iemand nodig heeft om te kunnen leven (voor het betalen van eten, kleding en een huis). De Rijksoverheid heeft hiervoor een bedrag berekend. De hoogte van dat bedrag hangt af van uw leeftijd en met wie u samenwoont. Het bedrag wordt elk half jaar aangepast.

Hoe vind ik mijn jaarinkomen?

Dat kunt u vinden in de inkomensverklaring (IB60) van de Belastingdienst. U kunt uw inkomensverklaring op de volgende manier downloaden:

  • Log in op Mijn Belastingdienst (let op: hiervoor heeft u DigiD nodig).
  • Klik op ‘Mijn gegevens’.
  • Klik op ‘Inkomensverklaring opvragen en geregistreerd inkomen bekijken’.
  • Kijk naar het inkomen van het laatst mogelijke jaar (2022 of 2023).
  • Klik op ‘Inkomensverklaring opvragen’ om uw inkomensverklaring te downloaden.

Waarom is de subsidie alleen voor huizen met energielabel C, D, E, F of G?

Huizen met energielabel A en B zijn al goed geïsoleerd. Het is niet nodig om deze huizen nog verder te isoleren. We kiezen ervoor om eigenaren van huizen met de slechtste energielabels te helpen, zodat we echt het verschil kunnen maken.

Waarom biedt de gemeente deze subsidie aan?

Alle gemeenten in Nederland krijgen geld van de Rijksoverheid. Dit geld is bedoeld om mensen met een laag inkomen te helpen met het verlagen van de energierekening. Wij hebben ervoor gekozen om dit geld te besteden aan:

  1. Het inzetten van energiecoaches. De energiecoaches komen op afspraak bij mensen thuis en geven tips om energie – en dus geld – te besparen. De energiecoaches nemen tijdens de afspraak een aantal energiebesparende producten mee, die ze meteen installeren. Meer informatie over de energiecoaches staat op www.energieteamlelystad.nl.
  2. Een witgoedactie. Alle inwoners die in 2022 energietoeslag hebben gekregen, kregen in januari 2023 een brief over het aanvragen van een kadokaart van € 500. Met die kadokaart konden ze een nieuwe koelkast, diepvries of wasmachine kopen. We hebben hier ruim 1.800 huishoudens mee geholpen. Meer informatie over de kadokaarten vindt u op de website www.lelystad.nl/kadokaart.
  3. Deze actie, waarbij inwoners subsidie kunnen krijgen voor het isoleren van hun huis.

Waarom is er voor deze subsidie gekozen?

Het doel van de subsidie is om te helpen met het besparen van energie. Door te isoleren, kunt u flink besparen op hun energierekening en wordt het comfortabeler in huis. Ook is het huis beter voorbereid op een aardgasvrije toekomst. Als u meedoet, neemt het energieloket veel werk uit handen: het energieloket kiest een geschikt isolatiebedrijf, maakt prijsafspraken en betaalt de rekening tot € 5.000.

Welk isolatiebedrijf voert de werkzaamheden uit?

Bedrijven die huizen en andere gebouwen duurzamer maken, kunnen zich inschrijven als vakspecialist op de website van het energieloket. Als het energieloket een actie organiseert, kiezen ze een bedrijf uit de regio die de actie het best kan uitvoeren. De bedrijven worden hiervoor getest op prijs, kwaliteit en ervaring. Wilt u weten met welke isolatiebedrijven het energieloket samenwerkt? Ga dan naar www.energieloket-lelystad.nl, klik in het menu op ‘Aan de slag’ en kies voor ‘Vind vakspecialist’.

Mag ik ook zelf een isolatiebedrijf kiezen?

Ja, dat mag. U vraagt dan zelf een offerte op bij een isolatiebedrijf. Met die offerte vraagt u de subsidie bij ons aan. Dit kan via www.lelystad.nl/subsidie-isolatie. Als we uw aanvraag goedkeuren, kunt u de werkzaamheden laten uitvoeren. U betaalt het isolatiebedrijf zelf. Als de werkzaamheden klaar zijn en u de rekening heeft betaald, stuurt u een de volgende bewijzen van de werkzaamheden naar het energieloket:

  • Een kopie van de definitieve offerte.
  • Een kopie van de factuur met daarop in ieder geval:
    • de meldcodes
    • het bedrag
    • het aantal vierkante meters
    • uw adres
  • Een aantal foto’s waarop te zien is dat de werkzaamheden bij u thuis worden uitgevoerd.

Het energieloket maakt daarna het subsidiebedrag naar u over.

Waarom moet ik geld voorschieten als ik zelf een isolatiebedrijf kies?

Omdat we er zeker van willen zijn dat de subsidie wordt gebruikt voor het isoleren van uw huis. U moet daarom eerst bewijzen dat uw huis is geïsoleerd voordat u het subsidiegeld krijgt.

Waarom moet ik subsidie aanvragen voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd?

Om ervoor te zorgen dat u zeker weet dat u gebruik kunt maken van de subsidie. Als u subsidie aanvraagt ná het uitvoeren van de werkzaamheden, loopt u het risico dat de subsidiepot leeg is. Of dat de werkzaamheden niet met de subsidie betaald mogen worden. Kortom: door eerst subsidie aan te vragen voorkomt u dat u de werkzaamheden misschien zelf moet betalen.

Hoeveel geld is er beschikbaar?

Er zit € 765.000 in de pot. Dat betekent dat er geld is voor het isoleren van ongeveer 153 huizen in Lelystad (als alle eigenaren € 5.000 uitgeven aan isolatie).

Wat gebeurt er als het subsidieplafond is bereikt?

Dan kunt u geen subsidie meer aanvragen. Als het subsidieplafond is bereikt, dan melden we dat op onze website.

Hoe worden de subsidieaanvragen behandeld?

De subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wie het eerst komt, het eerst maalt. We behandelen alleen complete subsidieaanvragen. Als de aanvraag niet compleet is, moet u de missende informatie alsnog aanleveren. Pas als alle informatie compleet is, nemen we de aanvraag in behandeling.

Waarom krijgen inwoners niet gewoon geld?

We mogen het geld van de Rijksoverheid alleen uitgeven als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Eén van die voorwaarden is dat het geld niet besteed mag worden als financiële tegemoetkoming. Dat betekent dat we niet gewoon geld mogen geven.

Tot wanneer loopt de subsidieregeling?

U kunt een afspraak maken met de adviseur van het Energieloket Lelystad tot 1 februari 2024. Subsidie aanvragen kan tot 1 juni 2024 of totdat de subsidiepot leeg is.

Ik ben te laat met het aanvragen van de subsidie. Wat moet ik nu doen?

Als het subsidieplafond is bereikt of als de einddatum voor het aanvragen van de subsidie is bereikt, kunt u geen subsidie meer aanvragen bij ons. U kunt nog wel subsidie aanvragen bij de Rijksoverheid. Kijk voor meer informatie hierover op www.rvo.nl/isde.

Waarom voert het energieloket deze actie uit?

Het energieloket werkt voor meer dan 100 gemeenten in Nederland. Ze hebben veel kennis over het besparen van energie en het verduurzamen van huizen. Daarnaast hebben ze afspraken gemaakt met verschillende bedrijven die huizen duurzamer maken. Hierdoor kunnen ze garanderen dat de kwaliteit van de producten en de werkzaamheden goed is. Omdat we als gemeente geen medewerkers hebben voor deze werkzaamheden, laten we dit door het energieloket doen.

Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de uitgevoerde werkzaamheden?

Heeft u de werkzaamheden laten uitvoeren door een isolatiebedrijf dat werkt namens het Energieloket Lelystad? Dan kunt u contact opnemen met het energieloket:

Heeft u de werkzaamheden laten uitvoeren door een isolatiebedrijf dat u zelf heeft uitgekozen? Dan kunt u contact opnemen met dat isolatiebedrijf.

Wie kan me helpen bij het aanvragen van de subsidie?

Het Energieloket Lelystad kan u hiermee helpen. U kunt contact opnemen met het energieloket via e-mail of telefoon.

Vindt u het fijner als iemand u persoonlijk helpt bij het aanvragen van de subsidie? Kom dan naar het financieel spreekuur of het inloopspreekuur van het IDO. Kijk op de website van het financieel spreekuur of op de website van Ido Lelystad voor meer informatie.

U kunt ook een afspraak bij u thuis maken met een energiecoach van Energieteam Lelystad. De contactgegevens van de energiecoaches staan op www.energieteamlelystad.nl.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...