Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Laatst gewijzigd: 28-12-2021

Op deze pagina vindt u een overzicht van veelgestelde vragen, die ons zijn gesteld over het coronavirus. We vragen u eerst hier te kijken of u het antwoord op uw vraag vindt. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

U vindt informatie over het coronavirus op de website van Rijksoverheid

Algemene vragen

1. Waar vind ik antwoorden op vragen over openbaar vervoer, eigen vervoersmiddelen, taxivervoer en transport?
2. Via de website van de Rijksoverheid kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden.
3. Wie kan ik bellen met een vraag over mijn gezondheid?
4. Ik ben ondernemer en heb een vraag over het coronavirus.
5. Hoe kan ik in contact komen met de gemeente?

Veelgestelde vragen Burgerzaken

1. Kan ik een afspraak maken voor het aaanvragen van een paspoort of identiteitskaart?
2. Ik ben mijn rijbewijs kwijt. Kan ik een afspraak maken om de vermissing te melden en een nieuw rijbewijs aan te vragen?
3. Mijn rijbewijs gaat verlopen. Kan ik een afspraak maken om mijn rijbewijs te verlengen?
4. Ik ben mijn paspoort of identiteitskaart kwijt. Kan ik een afspraak maken om de vermissing te melden en een nieuw paspoort of identiteitskaart aan te vragen?
5. Mijn paspoort of identiteitskaart gaat verlopen. Kan ik een afspraak maken om een nieuwe aan te vragen?
6. Ik heb een uittreksel uit de Basisregistratie Personen nodig. Hoe kan ik die aanvragen?
7. Ik heb een uittreksel of afschrift van de Burgerlijke Stand nodig. Hoe kan ik die aanvragen?
8. Ik ben vanuit het buitenland in Lelystad komen wonen. Ik wil me inschrijven bij de gemeente. Kan ik een afspraak maken?
9. Ik ben vanuit een andere gemeente in Lelystad komen wonen. Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven?
10. Ik ben verhuisd binnen Lelystad. Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven?
11. Ik wil aangifte van geboorte doen. Moet ik daarvoor een afspraak maken?
12. Ik wil graag een verzoek doen om Nederlander te worden. Kan dat?
13. Mijn vraag over andere producten van Burgerzaken staat er niet bij. Hoe kan ik antwoord op mijn vraag krijgen?

14. Kan ik met een verlopen rijbewijs blijven doorrijden?

Veelgestelde vragen ondernemers

1. Kom ik in aanmerking voor de regeling Tozo 1 (tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers)?
2. Kom ik aanmerking voor de regeling Tozo 2?
3. Kom ik aanmerking voor de regeling Tozo 3?
4. Wat gebeurt er met de toegekende subsidie(s) voor geannuleerde of te annuleren evenementen?

Algemene vragen

1. Waar vind ik antwoorden op vragen over openbaar vervoer, eigen vervoersmiddelen, taxivervoer en transport?

Lees op de website van Rijksoverheid meer informatie over de gevolgen voor het verkeer en vervoer door het coronavirus

2. Via de website van Rijksoverheid kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden. Waar kan ik terecht?

U kunt het landelijk informatienummer bellen: 0800 – 1351 (tussen 08.00 uur en 20.00 uur).
Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +31 20 205 1351.

3. Wie kan ik bellen met een vraag over mijn gezondheid?

Bel uw huisarts als u koorts heeft (meer dan 38 graden), hoest en moeilijk ademt.
Als u een specifieke vraag heeft over uw gezondheid, kunt u bellen met GGD Flevoland: 088-0029910.

4. Ik ben ondernemer en heb een vraag over het coronavirus.

Kijk wat het Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) voor u kan betekenen op de website van het ZLF.
De Kamer van Koophandel heeft een online coronaloket ingericht en speciaal telefoonnummer geopend: 0800-2117.
Ook de Belastingdienst biedt aanvullende informatie over steunmaatregelen voor ondernemers en ZZP’ers.

5. Hoe kan ik in contact komen met de gemeente?

We vragen u om digitaal contact met ons op te nemen. Als u uw vraag digitaal stelt, komt uw vraag direct bij de juiste afdeling terecht. Ga naar het digitale contactformulier

Komt u er niet uit? Stuur dan een e-mail naar klantcontactcentrum@lelystad.nl.
U kunt ook bellen. Op werkdagen kan dat tussen 08.30 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur. Ons telefoonnummer is 14 0320.

Veelgestelde vragen Burgerzaken 

1. Kan ik een afspraak maken voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart?

Ja, voor het aanvragen van een paspoort of ID-kaart maakt u online een afspraak 
Het afhalen van reisdocumenten kan van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur in het stadhuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. 

2. Ik ben mijn rijbewijs kwijt. Kan ik een afspraak maken om de vermissing te melden en een nieuw rijbewijs aan te vragen?

Ja, voor het aanvragen van een rijbewijs maakt u online een afspraak

3. Mijn rijbewijs gaat verlopen. Kan ik een afspraak maken om mijn rijbewijs te verlengen?

Ja, voor het aanvragen van een rijbewijs maakt u online een afspraak

4. Ik ben mijn paspoort of identiteitskaart kwijt. Kan ik een afspraak maken om de vermissing te melden en een nieuw paspoort of identiteitskaart aan te vragen?

Ja, voor het aanvragen van een paspoort of ID-kaart maakt u online een afspraak 

5. Mijn paspoort of identiteitskaart gaat verlopen. Kan ik een afspraak maken om een nieuwe aan te vragen?

Ja, voor het aanvragen van een paspoort of ID-kaart maakt u online een afspraak

6. Ik heb een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) nodig. Hoe kan ik die aanvragen?

U kunt het uittreksel BRP op 3 manieren aanvragen:

  • Online
  • Schriftelijk
  • Aan de balie

Lees meer over uittreksel BRP 

7. Ik heb een uittreksel of afschrift van de Burgerlijke Stand (BS) nodig. Hoe kan ik die aanvragen?

U kunt het uittreksel BS op 3 manieren aanvragen:

  • Online
  • Schriftelijk
  • Aan de balie

Lees meer over het uittreksel BS

8. Ik ben vanuit het buitenland in Lelystad komen wonen. Ik wil me inschrijven bij de gemeente. Kan ik een afspraak maken?

Vul het digitale contactformulier in.
Bij de vraag 'Waar gaat uw vraag over?', klikt u 'Burgerzaken' aan.
We nemen contact met u op om een afspraak te maken.

9. Ik ben vanuit een andere gemeente in Lelystad komen wonen. Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven?

U kunt uw verhuizing online aan ons doorgeven.
Als u niet in de gelegenheid bent uw verhuizing online door te geven, dan kunt u uw verhuizing schriftelijk doorgeven via een formulier. Denkt u eraan de vereiste bijlagen mee te sturen? Die zijn:

  • kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • uw huurovereenkomst of eigendomsbewijs
  • ingevulde 'verklaring van inwoning' (als u gaat samenwonen of inwonen bij iemand anders)

10. Ik ben verhuisd binnen Lelystad. Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven?

U kunt uw verhuizing online aan ons doorgeven.
Als u niet in de gelegenheid bent uw verhuizing online door te geven, dan kunt u uw verhuizing schriftelijk doorgeven via een formulier. Denkt u eraan de vereiste bijlagen mee te sturen? Die zijn:

  • kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • uw huurovereenkomst of eigendomsbewijs
  • ingevulde 'verklaring van inwoning' (als u gaat samenwonen of inwonen bij iemand anders)

11. Ik wil aangifte van geboorte doen. Moet ik daarvoor een afspraak maken?

Ja, bel met 14 0320 om een afspraak te maken.

12. Ik wil graag een verzoek doen om Nederlander te worden. Kan dat?

Vul het digitale contactformulier in.
Bij de vraag 'Waar gaat uw vraag over?', klikt u 'Burgerzaken' aan.
We nemen contact met u op om een afspraak te maken.

13. Mijn vraag over andere producten van Burgerzaken staat er niet bij. Hoe kan ik antwoord op mijn vraag krijgen?

Vul het digitale contactformulier in.
Bij de vraag 'Waar gaat uw vraag over?', klikt u 'Burgerzaken' aan.
We nemen contact met u op om een afspraak te maken.

14. Kan ik met een verlopen rijbewijs blijven doorrijden?

Verloopt de geldigheidsduur van uw rijbewijs? Vraag zo snel mogelijk een nieuw rijbewijs aan.
Er gelden regels voor het rijden met een verlopen rijbewijs. Kijk voor deze regels op we website van Rijksoverheid.nl 

Ondernemers

1. Kom ik in aanmerking voor de regeling Tozo 1 (tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers?

2. Kom ik in aanmerking voor de regeling Tozo 2?

3. Kom ik aanmerking voor de regeling Tozo 3?

4. Wat gebeurt er met de toegekende subsidie(s) voor geannuleerde of te annuleren evenementen?

Door de gemeente gesubsidieerde organisaties en instellingen die door het coronavirus in financiële problemen dreigen te komen, kunnen contact opnemen met het Subsidiebureau van de gemeente: subsidiebureau@lelystad.nl.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...