Nooddocument
Wanneer u niet meer in bezit bent van een geldig reisdocument kunt u een nooddocument aanvragen wanneer dit ook niet meer tijdig voor uw vertrek naar het buitenland, kan worden geleverd door de gemeente via de spoedprocedure. De marechaussee beslist of er wel of niet een nooddocument verstrekt wordt. Om te zorgen dat er zo weinig mogelijk nooddocumenten in omloop komen is de marechaussee terughoudend in de verstrekking ervan.
Aanvraag Contentblok dichtgeklapt
U dient persoonlijk* bij de balie een aanvraag in te dienen.
* De aanvrager is de persoon, van wie de gegevens op het reisdocument komen te staan. De aanvrager dient zowel bij de aanvraag als bij het ophalen van het reisdocument aanwezig te zijn.
Vervolgens ontvangt u de benodigde papieren, welke u dient te overleggen aan de Koninklijke Marechaussee.
U kunt een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee:
Brigade Amsterdam-IJmond (IJmuiden) (0255) 566700/ (020) 6148923
Brigade Assen (Eelde airport) (050) 3688988
Brigade Eindhoven airport (040) 2550737
Brigade Hoek van Holland (0174) 389220
Brigade Maastricht airport (043) 3645858
Brigade Rotterdam airport (010) 4466301
Brigade Twente (Enschede) (053) 4858888
Luchthaven Schiphol (020) 6038692
Meenemen Contentblok dichtgeklapt
- Eén goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de wettelijke eisen. De foto mag maximaal 6 maanden oud zijn op het moment van de aanvraag;
- Een kopie van de aanvraag paspoort of identiteitskaart;
- Uittreksel met vermelding nationaliteit;
- Uw (verlopen) reisdocument;
- Bij vermissing zie procedure;
- Bij vermissing een geldig legitimatiebewijs.
Procedure Contentblok dichtgeklapt
Reisdocument vermist of gestolen?
Tot en met 13 april 2014 geldt dat bij een vermissing van een reisdocument er een door de Nederlandse politie opgemaakt proces-verbaal overlegd dient te worden.
Met ingang van 14 april 2014: Vermissing reisdocument voortaan melden bij gemeente.
Onze inwoners hoeven voor een verloren of gestolen reisdocument voortaan geen aangifte meer te doen bij de politie. Met ingang van 14 april 2014 kunnen inwoners daarvoor bij de gemeente een zogeheten verklaring van verlies of diefstal tekenen.
We nemen de melding en de aanvraag - ook als er sprake is van een misdrijf - direct in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.
Valse meldingen
Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de baliemedewerker de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijzen we de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek.
Kosten Contentblok dichtgeklapt
Meer informatie over kosten en voorwaarden, zie www.rijksoverheid.nl onder het onderwerp nooddocument.
Meer informatie Contentblok dichtgeklapt
Gemeente Lelystad, telefoon 14 0320
Wet en regelgeving
Rijksoverheid
Paspoortwet
Paspoort uitvoeringsregeling