Krediethypotheek
We hebben een nieuw portaal Mijn Uitkering. U kunt via het nieuwe portaal uw uitkering inzien, wijzigingen aanbrengen of een uitkering aanvragen. LET OP: In verband met deze wijziging, kan het langer duren voordat u een reactie van ons ontvangt. Excuses voor het ongemak!
U bent eigenaar van uw woning en u wilt bijstand aanvragen. Dan wordt eerst bekeken of de bijstand in de vorm van een geldlening moet worden verstrekt. De algemene bijstand wordt in de vorm van een geldlening verstrekt als u aan bepaalde voorwaarden voldoet:
- U bent eigenaar van de door uzelf of uw gezin bewoonde woning met bijbehorend erf;
- U kunt de woning niet meer betalen;
- De algemene bijstand wordt verstrekt voor een periode van 1 jaar;
- Het in de woning met bijbehorend erf gebonden vermogen is hoger dan de speciale vrijlating voor de eigen woning.
Bewoont u de eigen woning niet (bijvoorbeeld doordat dit een woning in het buitenland is) dan wordt de waarde van de woning opgeteld bij uw vermogen en wordt er geen bijstand verleend.
Bijstandsuitkering aanvragen
Bent u ondernemer? Maak een afspraak met het Zelfstandigen loket Flevoland. Heeft u de AOW-leeftijd? Vraag de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen aan. In alle andere gevallen regelt u een uitkering via Mijn Uitkering
Bijstand aanvragen via Mijn Uitkering
-
Ga naar Mijn Uitkering log in met uw DigiD en volg de instructies op de website
-
Na het versturen van het formulier in het burgerportaal, ontvangt u een brief van de gemeente waarin u wordt verzocht om gegevens te verstrekken of u ontvangt een uitnodiging voor een intakegesprek. Indien u een brief ontvangt waarin wordt verzocht om gegevens te verstrekken dan zal uw aanvraag schriftelijk worden afgehandeld.
-
Is er een storing in het burgerportaal of heeft u vragen over het invullen van het formulier? Neem an contact met ons op via het nummer 14 0320 of kom langs in het stadhuis bij de balie van Werk Inkomen en Zorg (geopend op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur).
-
Heeft u geen DigiD? Ga direct naar www.digid.nl voor het aanvragen van DigiD
U bent 27 jaar of jonger
Bent u jonger dan 27 jaar en kunt u uit ‘s Rijks kas bekostigd onderwijs volgen (regulier vervolgonderwijs, waar studiefinanciering voor aangevraagd kan worden), dan komt u in principe niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Indien u (nog) recht heeft op studiefinanciering (WSF) dient u zich in te schrijven voor een opleiding en heeft u geen recht op een inkomensvoorziening voor levensonderhoud. Indien u zich toch meldt voor een uitkering, dan geldt er een wettelijke wachttijd van 4 weken. Pas na het verstrijken van de 4 weken zal een aanvraag worden ingenomen, mits u voldaan heeft aan de voorwaarden die van toepassing zijn gedurende de wettelijke wachttermijn.
Het intakegesprek
Na beoordeling van uw aanvraag wordt bekeken of een intakegesprek moet plaatsvinden of dat kan worden volstaan met het inleveren van aanvullende gegevens. U ontvangt hierover binnen 3 weken na ontvangst van uw aanvraag van ons een brief. Dit komt omdat u een wachtperiode heeft van 4 weken, die u dient te benutten voor het vinden van passend werk. Als u met uw partner een uitkering aanvraagt, moet ook uw partner bij het intakegesprek aanwezig zijn.
Tijdens het intakegesprek wordt vastgesteld of u recht heeft op een bijstandsuitkering. U dient zich te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs (een rijbewijs is geen identiteitsbewijs). Tevens wordt met u het re-integratie, dan wel participatietraject besproken. Zorg dat u tijdens het gesprek alle gevraagde bewijsstukken bij u heeft. U kunt hierbij denken aan gegevens met betrekking tot uw inkomen en vermogen en dat van uw partner (bijvoorbeeld loonstroken, bankafschriften waarop het saldo zichtbaar is, kentekenbewijs, etc.).
Het gesprek en/of aanleveren van nadere gegevens is een belangrijk onderdeel van uw aanvraag.
Afhandeling
De wettelijke afhandeltermijn is 8 weken. Soms wordt die termijn verlengd, bijvoorbeeld als meer onderzoek nodig is.
Meer informatie Contentblok dichtgeklapt
De balie van Werk Inkomen en Zorg in de hal van het Stadhuis is op werkdagen geopend van 09.00 tot 17.00 uur. Houdt voor actuele of aangepaste openingstijden i.v.m. bijvoorbeeld feestdagen, de website van Lelystad goed in de gaten.
Telefoon 14 0320
Wet en regelgeving
Participatiewet