Alcoholwet - Vergunning Paracommerciële rechtspersoon
Wanneer u alcohol wilt schenken in een gebouw van een paracommerciële instelling, heeft u een alcoholwetvergunning nodig. Op deze pagina leest u hoe u de vergunning aan kunt vragen en waar u op moet letten.
Wat is een paracommerciële rechtspersoon
Onder paracommerciële rechtspersoon/instelling wordt verstaan: een rechtspersoon (vereniging, stichting) niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich richt op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard.
Omgevingsplan
Het is erg belangrijk dat uw horecabedrijf past binnen het omgevingsplan. We adviseren u om dit van te voren na te gaan. U kunt zelf nakijken wat is toegestaan op Omgevingswet-regels op de kaart. U kunt ook een mail sturen naar wabo@lelystad.nl waarin u aangeeft om welk adres het gaat en wat uw plannen zijn. Het kan zijn dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.
Bestuursreglement
Paracommerciële instellingen zijn verplicht om een bestuursreglement vast te stellen en dit in te dienen bij de aanvraag voor een alcoholwetvergunning. In dit bestuursreglement staat hoe de vereniging/stichting ervoor zorgt dat het verstrekken van alcohol op een verantwoorde manier plaatsvindt.
Leidinggevenden
Bij de aanvraag voor een alcoholwetvergunning voor een paracommerciële rechtspersoon moeten minimaal 2 personen worden aangemeld als leidinggevende. Deze personen moeten betrokken zijn bij de vereniging en voldoen aan de eisen uit de Alcoholwet en de Alcoholregeling.. Deze eisen zijn: minimaal 21 jaar zijn, van onbesproken levensgedrag zijn, niet onder curatele staan en opgenomen in het Register sociale hygiëne. Op het moment dat er alcohol wordt geschonken moet er een leidinggevende of een barvrijwilliger die in het bezit is van een IVA-certificaat, aanwezig zijn in de horecalokaliteit.
Register sociale hygiëne
Vanaf 1 juli 2023 is de registratie van het SVH-diploma gewijzigd. Personen die na 1 juli 2023 het SVH-diploma hebben behaald moeten zich aanmelden bij het Register sociale hygiëne, dat in beheer is bij de Landelijke commissie sociale hygiëne (Lcsh). Dit kan via www.registersocialehygiene.nl. Het aanvragen van de registratie kost € 92,-.
Voor personen die al in het oude SVH-register staan betekent het nieuwe register dat zij zich moeten her-inschrijven. Dit kan tot 1 juli 2028. Aan de her-inschrijving zijn geen extra kosten verbonden. Als het goed is bent u al op de hoogte gesteld door de Landelijke commissie sociale hygiëne. Als dat niet het geval is of er zijn vragen over het nieuwe register kunt u contact opnemen met de Lcsh: Home | Register Sociale Hygiëne (registersocialehygiene.nl) ”.
Bibobtoets
De mogelijkheid is aanwezig dat er voor uw aanvraag een Bibob-onderzoek plaatsvindt. Wanneer dit het geval is moet u een bibobvragenformulier, compleet met alle gevraagde bijlagen, aanleveren. Wanneer dit het geval is wordt u apart geïnformeerd.
Behandeltermijn/Procedure
Op een aanvraag voor een alcoholwetvergunning voor een paracommerciële rechtspersoon is de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing. De behandeltermijn voor een aanvraag voor een alcoholwetvergunning voor een paracommerciële rechtspersoon duurt maximaal 26 weken. Deze termijn kan met 8 weken worden verlengd.
Wanneer de vergunning verleend kan worden legt de gemeente het concept-besluit 6 weken ter inzage voor belanghebbenden. Zij kunnen tijdens de ter-inzage-termijn een reactie geven (zienswijze indienen) over de vergunning. De reacties worden betrokken bij het nemen van het definitieve besluit.
Geldigheid vergunning
Een alcoholwetvergunning is persoonsgebonden en adresgebonden. De vergunning is in principe onbeperkt geldig, maar vervalt bij een wijziging van de exploitant, de bedrijfsvoering of van de bedrijfsvorm (b.v. vereniging wordt besloten vennootschap).
Wijzigingen melden
Wijzigingen van leidinggevenden moet u van te voren melden. Bij veranderingen in de inrichting moet u binnen 30 dagen een wijziging op de vergunning aanvragen. Doet u dit niet dan moet de alcoholwetvergunning worden ingetrokken.
Horecagelegenheid starten
Alle relevante informatie met betrekking tot het starten of overnemen van een horecagelegenheid.
Aanvraag Contentblok dichtgeklapt
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met werkveld Veiligheidsvergunningen van team Stadstoezicht, telefonisch bereikbaar op 140320 of een mail sturen naar veiligheidsvergunningen@lelystad.nl
U kunt de aanvraag digitaal indienen bij veiligheidsvergunningen@lelystad.nl of
per post verzenden naar Gemeente Lelystad, Team Stadstoezicht, Postbus 91, 8200 AB Lelystad
Meenemen Contentblok dichtgeklapt
De stukken die u aan moet leveren voor het aanvragen van een Alcoholwetvergunning kunt u hieronder lezen en vinden in de checklist:
-
ingevuld en ondertekend aanvraagformulier Model B
-
voor iedere leidinggevende een ingevuld en ondertekend formulier “Bijlage bij Model B”
-
gedetailleerde, gemaatvoerde plattegrond van het pand waarin de horecagelegenheid is gevestigd waarop de diverse ruimtes, de oppervlakte van deze ruimtes, de plafondhoogte en het maximum aantal personen per ruimte staan aangegeven
- een document (recent meetrapport) waaruit de capaciteit van de mechanische ventilatieinrichting blijkt die in de horecalokaliteit is geplaatst met daarbij een foto van het type-plaatje van de mechanische ventilatie-inrichting.
-
een door beide partijen getekende koop-, pacht- of huurcontract, dan wel het eigendomsbewijs van het pand
-
stichtingsakte (indien van toepassing)
-
statuten van de vereniging (indien van toepassing)
-
kopie/scan van een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) waarop het burgerservicenummer is weergegeven van alle bestuursleden
-
kopie/scan van een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) waarop het burgerservicenummer is weergegeven van alle (minimaal twee) leidinggevenden
-
een kopie van de door beide partijen ondertekende arbeidsovereenkomst van de leidinggevenden (indien van toepassing)
-
een door het bestuur ondertekend Bestuursreglement
-
een lijst met barvrijwilligers
Procedure Contentblok dichtgeklapt
De afhandeltijd van uw aanvraag is maximaal 26 weken vanaf het moment waarop uw aanvraag volledig is ingediend. De mogelijkheid bestaat om de termijn met acht weken te verdagen.
Wanneer de burgemeester besluit dat de alcoholwetvergunning verleend kan worden moet, op grond van artikel 6 van de Alcoholwet, de ontwerp-beschikking zes weken ter inzage worden gelegd om belanghebbenden de gelegenheid te geven hun reactie (zienswijze) te geven. Ingediende zienswijzen worden bij de definitieve besluitvorming meegewogen. Na het verlenen van de alcoholwetvergunning kan een belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, in beroep gaan bij de Rechtbank.
Zowel de ontwerp-beschikking als de definitieve beschikking worden gepubliceerd in De Flevopost en op Overheid.nl
Levering en afhandeltijd Contentblok dichtgeklapt
26 weken (met mogelijkheid tot 8 weken verdaging)
Voorwaarden Contentblok dichtgeklapt
Aanwezigheid leidinggevende/barvrijwilliger
Gedurende de openingstijden dat er alcoholhoudende dranken worden verstrekt moet er continu een gecertificeerde barvrijwilliger of een leidinggevende die op de vergunning is bijgeschreven, aanwezig zijn.
Een leidinggevende moet voldoen aan een aantal eisen, zoals opgenomen zijn in het Register sociale hygiëne, van onbesproken gedrag zijn, niet onder curatele staan en minimaal 21 jaar zijn. Een barvrijwilliger moet in het bezit zijn van een IVA-certificaat (Instructie Verantwoord Alcoholgebruik). Dit certificaat moet aanwezig zijn in de inrichting.
Eisen pand
Voor het pand waarin de horecagelegenheid is gevestigd, gelden eisen uit de Alcoholwet, het Alcoholbesluit en het Besluit bouwwerken leefomgeving. Een horecalocaliteit moet minimaal 35 m2 zijn.
Openingstijden/schenktijden
In het Omgevingsplan en de Algemene plaatselijke verordening zijn voorschriften opgenomen met betrekking tot de tijden waarop een horecainrichting geopend mag zijn. Ook zijn er voorschriften opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening op welke tijden en bij welke gelegenheden er alcoholhoudende dranken verstrekt mogen worden door para-commerciële rechtspersonen.
Terras
Voor het plaatsen van een terras moet u meestal een melding doen of een ontheffing aanvragen. U kunt een terras pas exploiteren wanneer het op de alcoholwetvergunning is bijgeschreven.
Bijzonderheden Contentblok dichtgeklapt
Aan een alcoholwetvergunning voor paracommerciële rechtspersonen heeft de gemeente in de Algemene plaatselijke verordening voorschriften en beperkingen verbonden om oneigenlijke concurrentie met de reguliere commerciële horeca te voorkomen. Denk hierbij aan tijden waarop het schenken van alcohol is toegestaan en het limiteren van bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en verjaardagsfeesten. Feesten/bijeenkomsten van persoonlijke aard moeten minimaal 2 weken van te voren gemeld worden bij de gemeente.
De mogelijkheid is aanwezig dat er voor uw aanvraag een Bibob-onderzoek plaatsvindt. Wanneer dit het geval is moet u een bibobvragenformulier, compleet met alle gevraagde bijlagen, aanleveren. Hierover wordt u apart geïnformeerd.
Meer informatie Contentblok dichtgeklapt
Team Stadstoezicht, werkveld veiligheidsvergunningen, bereikbaar op telefoonnummer 140320 of per
e-mail: veiligheidsvergunningen@lelystad.nl.
Wet en regelgeving
-
- Algemene PlaatselijkeVerordening
Alcoholwet
Alcoholbesluit
Alcoholregeling
- Algemene PlaatselijkeVerordening