Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

DOL/DOR

Laatst gewijzigd: 19-8-2021

Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt niet gestolen zijn. Om dit te voorkomen, moet u een opkopersregister bijhouden. En u bent bij wet verplicht om aan de gemeente doorgeven dat u handelaar bent. Dit kan via het Digitaal Opkopers Loket.

Aanmelden Digitaal Opkopers Loket

  • Ga naar www.ikbenhandelaar.nl.
  • Maak een account aan en vul uw gegevens in. De gemeente en de politie ontvangen hiervan een melding.
  • De gemeente neemt per e-mail contact met u op om uw melding te controleren.
  • U kunt uw account koppelen aan het Digitaal Opkopers Register. Dan kunt u digitaal bijhouden wat u in- en verkoopt. Het digitale register is gratis. U heeft alleen een computer met internetaansluiting nodig.
  • Goed om te weten: uw gegevens zijn veilig in het Digitaal Opkopers Loket. Het register voldoet aan de privacywet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Uw gegevens worden door de gemeente bewaard. Alleen medewerkers van de gemeente en eventueel de politie kunnen de gegevens bekijken.

Wat is Digitaal Opkopers Loket?

Als ondernemer in tweedehands goederen bent u voor de gemeente, politie en het Openbaar Ministerie een belangrijk persoon als het gaat om heling. Met heling bedoelen we het krijgen, verkopen of verhandelen van spullen die door een misdrijf gekregen zijn. Meestal gaat het om gestolen goederen. Veel van die goederen komen van woninginbraken of straatroven. Deze spullen worden, zonder dat u het weet, via handelaren aangeboden.
Voorbeelden zijn: telefoons, laptops of sieraden. Opkopers zijn bij wet verplicht zich bij de gemeente te melden als opkoper. Dit staat in het Wetboek van Strafrecht, artikel 437. Melden kan veilig en gemakkelijk via het Digitaal Opkopers Loket. 

Wat is Digitaal Opkopers Register?

Als handelaar moet u bijhouden wat u in- en verkoopt. Dat doet u via het Digitaal Opkopers Register. Hierdoor zien wij waar de spullen vandaan komen. Het voordeel van het digitale register is dat de politie automatisch bericht krijgt wanneer u een gestolen artikel aanmeldt. Door de koppeling van de melding is de kans groter dat de politie inbrekers of helers pakt. Hierdoor is het lastiger om gestolen goederen te verhandelen. En heeft u minder kans dat u goederen verkoopt die gestolen zijn. Samen maken we Lelystad veiliger.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...