Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Kwantitatief onderzoek

Laatst gewijzigd: 18-1-2018

Kwantitatief onderzoek is meestal objectief onderzoek dat vooral gericht is op harde gegevens.

Het gaat om onderzoek waarbij op systematische wijze vragen worden gesteld aan een (vaak groot) aantal mensen. De vragen gaan vaak over hoeveelheden, aantallen, tijdsduur, etc. Het wordt doorgaans uitgevoerd via experimenteel onderzoek, secundaire analyses, monitoring en survey-onderzoek. Survey-onderzoek, enquête-onderzoek, opinieonderzoek, peiling, poll: het zijn allemaal verschillende namen voor grofweg hetzelfde.

Met kwantitatief onderzoek kunnen gemiddelden worden berekend, de frequentie van een bepaald antwoord worden geteld of de gegevens in procenten verdeeld (bijvoorbeeld met SPSS, Excel, etc.).
De uitkomsten van kwantitatief onderzoek worden vaak uitgedrukt in cijfers. Als de getrokken steekproef voor kwantitatief onderzoek groot genoeg is, is het onderzoek representatief. Kwantitatief onderzoek kan (in beperkte mate) nuttige sturingsinformatie opleveren of richting geven aan kwalitatief onderzoek, maar levert regelmatig onvoldoende duidelijke signalen voor concrete verbeterpunten op.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...