Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Klachten en bezwaar

Laatst gewijzigd: 1-10-2018

De gemeente Lelystad streeft ernaar u als burger zo goed mogelijk van dienst te zijn. Helaas komt het voor dat dit niet gaat zoals u dat zou willen. Hiervoor heeft u de mogelijkheid om een bezwaarschrift of klacht in te dienen.

Wanneer u ontevreden bent over een besluit van de gemeente kunt u een bezwaarschrift indienen.Wanneer u ontevreden bent over onze dienstverlening of wanneer de gemeente niet tijdig heeft gereageerd op uw brief of aanvraag dan heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Dit wordt een bejegeningklacht genoemd.

Klachten en bezwaar 

Wanneer dient u een klacht in en wanneer een bezwaarschrift?

  • Wanneer u ontevreden bent over de manier waarop u bent behandeld of te woord bent gestaan (bejegening) dan kunt u een klacht indienen
  • Wanneer u het niet eens bent met een besluit die u heeft ontvangen, dan kunt u een bezwaarschrift indienen;
  • Bent u niet zeker of het een klacht of een bezwaarschrift is dan kunt u langskomen op het spreekuur

Klacht indienen

U kunt een klacht indienen als u vindt dat u door de gemeente onjuist bent behandeld. Hierbij kunt u denken aan:

  • de manier waarop een medewerker zich heeft gedragen
  • de manier waarop u te woord bent gestaan

U kunt uw klacht op de volgende manieren indienen:

Binnen 6 weken na ontvangst van uw klacht krijgt u een schriftelijk antwoord.

Bezwaarschrift indienen

Bent u het niet eens met een besluit die u heeft ontvangen, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift moeten de volgende gegevens bevatten

U ontvangt binnen een week? Een ontvangstbevestiging met daarin de uitleg de voortgang van de procedure die gevolgd zal worden

Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres
  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft
  • uw handtekening(en)
  • een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk
  • van het besluit vermelden of een kopie meesturen)
  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit

U kunt ook een pro- forma bezwaarschrift indienen. Dit houdt in dat u binnen zes weken een bezwaarschrift indient en dat u de reden waarom u het niet eens bent met het besluit later indient. Daarnaast willen wij graag de volgende gegevens van u ontvangen:

  • uw Burgerservicenummer
  •  uw telefoonnummer
  • uw e-mailadres

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via DigiD. Als iemand anders namens u het bezwaarschrift indient, moet u hier

een machtiging voor afgeven.

Inloopspreekuur  

Heeft u vragen over een besluit of bent u het niet met het besluit eens dan nodigen wij u eerst uit om langs te komen op het inloopspreekuur van de afdeling Werk Inkomen en Zorg. Ook indien u niet zeker weet of u een klacht in wilt dienen kunt u langskomen op het inloopspreekuur. U kunt zich melden bij de balie van Werk Inkomen en Zorg tijdens ondergenoemde tijdsblokken.

U wordt tijdens het inloopspreekuur te woord gestaan door een juridisch medewerker die niet betrokken is geweest bij het aan u toegezonden besluit. Tijdens het spreekuur kunt u kort aangeven waar u tegenaan loopt en zal samen gekeken worden naar beschikbare oplossingen en mogelijkheden

 Het inloopspreekuur is op:

  • Maandag, van 14:00 uur tot 15:00 uur
  • Donderdag, van 10:00 uur tot 11:00 uur

Proces bezwaarschrift

U krijgt een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van het bezwaarschrift. Het bezwaarschrift kan zowel ambtelijk als via de commissie voor de bezwaarschriften worden afgehandeld. In beide gevallen is sprake van een onafhankelijk advies.

Veel gestelde vragen

Heeft u vragen over het indienen van een klacht of een bezwaarschrift? Raadpleeg dan eerst onze "veel gestelde vragen" pagina. Komt u er niet uit, staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u gebruik maken van bovenstaand inloopspreekuur of telefonisch contact opnemen met de afdeling Werk Inkomen en Zorg via het telefoonnummer 14 0320.