Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Individuele studietoeslag

Laatst gewijzigd: 22-10-2021

Bent u scholier of student van 18 jaar of ouder? Kunt u door een medische beperking niets bijverdienen? Dan heeft u misschien recht op studietoeslag.

Wat is het?
De studietoeslag is een geldbedrag voor scholieren en studenten vanaf 18 jaar die door een medische beperking niet in staat zijn het minimumloon te verdienen. De toeslag gaat in op de eerste dag van de maand van waarin het recht bestaat. Dit loopt door tot het einde van de opleiding.

Welke regels gelden voor het aanvragen van de studietoeslag?
U kunt een de studietoeslag aanvragen als u voldoet aan deze voorwaarden:
• U bent 18 jaar of ouder;
• U woont en bent ingeschreven in Lelystad;
• U bent Nederlander, u komt uit Europa of u woont met een verblijfsvergunning in Nederland;
• U volgt een studie waarbij u recht heeft op studiefinanciering (Wet Studiefinanciering 2000 (WSF)) of een tegemoetkoming in de studiekosten (Wet Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS));
• U kunt door een structurele medische beperking niets bijverdienen;
• U krijgt geen Wajong-uitkering van het UWV;
• U heeft op dit moment minder dan € 6.295,- voor een alleenstaande en € 12.590,- voor een gezin aan vermogen. Het gaat bijvoorbeeld om contant geld, geld op de (spaar)rekening van uzelf, uw eventuele partner en kind(eren), en de waarde van beleggingen of bitcoins;

Voldoet u niet aan deze voorwaarden? Dan heeft u geen recht op studietoeslag.

Hoe hoog is de studietoeslag?
De toeslag is maximaal € 300 netto per maand. Dit bedrag hangt af van uw stagevergoeding.

Hoe kan ik de studietoeslag aanvragen?
U vraagt de studietoeslag aan via een beveiligde website. U vult hiervoor digitaal een formulier in. U kunt het invullen op het moment dat het u uitkomt. U heeft drie dingen nodig om de aanvraag te doen:
1.Een DigiD.
2.Een e-mailadres en telefoonnummer.
3.Bewijsstukken.

Klik hier om direct naar het aanvraagformulier te gaan

Wilt u eerst meer weten over de aanvraag voor de studietoeslag? En lezen wat wij met uw aanvraag doen? Leest u dan vooral verder.

Hoe werkt de aanvraag en wat heeft u nodig?

1. DigiD

U kunt alleen een uitkering aanvragen als u een DigiD heeft. Wij hebben ook de DigiD van uw partner nodig. Heeft u of uw partner geen DigiD? Vraag deze dan direct aan. Dit kan via DigiD.nl. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een DigiD tijd kost: ongeveer 5 werkdagen.

2. E-mailadres en telefoonnummer

Het is belangrijk dat wij contact met u kunnen opnemen. Daarom hebben wij uw e-mailadres en telefoonnummer nodig. Heeft u geen e-mailadres of lukt het u niet om een e-mailadres aan te maken? Bel ons dan via telefoonnummer 140320, keuze 1.

3. Bewijsstukken

Wij moeten kunnen zien of u recht heeft op de studietoeslag. Hiervoor hebben wij bewijzen nodig. Deze bewijsstukken kunt u tijdens de aanvraag meesturen (uploaden). U kunt hiervoor het beste pdf-bestanden gebruiken. Hulpmiddel voor bankafschriften. Duidelijke en leesbare foto’s mag ook. Lukt het meesturen van de bestanden niet meteen? Dan kunt u ze ook later via Mijn Uitkering naar de gemeente sturen. Wij ontvangen alle informatie graag zo snel mogelijk. Hoe eerder wij alles hebben, hoe eerder wij uw aanvraag starten en hoe sneller u uw studietoeslag heeft.

Hoe weet u of uw aanvraag goed ontvangen is?
U ontvangt van ons een e-mail waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen.

Als u een kopie van uw ingevulde aanvraag wilt hebben, kunt u de aanvraag opslaan. Dit moet u doen nadat u de aanvraag heeft verstuurd en vóórdat u het formulier afsluit.

Heeft u uw aanvraag verstuurd, maar heeft u geen e-mail van ons ontvangen? Kijkt u dan even of onze e-mail in het postvak voor ongewenste e-mail (spam) zit.

Wat gebeurt er na uw aanvraag?
Een klantmanager van gemeente Lelystad behandelt uw aanvraag. Wanneer wij bewijsstukken nodig hebben, krijgt u een brief.

Wanneer weet u of u de studietoeslag krijgt?
Binnen 8 weken nadat u uw aanvraag heeft gedaan, ontvangt u een brief (beschikking). In deze brief staat of u wel of geen studietoeslag krijgt.

Hoe lang duurt de studietoeslag?
De toeslag duurt tot het einde van uw opleiding. Als u uw opleiding onderbreekt en u de studiefinanciering (tijdelijk) stopt, moet u dit melden bij de gemeente. Ook als u niet meer voldoet aan een van de andere voorwaarden, moet u dit direct melden. De studietoeslag wordt dan stopgezet.

Wijzigingen in uw situatie moet u altijd doorgeven
Klik hier en log in met uw DigiD om uw wijzigingen door te geven die van invloed zijn op de hoogte van uw studietoeslag. Ga naar 'Zelf regelen' en vul het formulier 'Wijziging studietoeslag' in. 

Lees meer over wijzigingen melden.  

Heeft u hulp nodig?
Heeft u vragen over de studietoeslag? Neem dan contact op met gemeente Lelystad. Dit kan via de telefoon op nummer 14-0320 (keuze 1) of via e-mail op gemeente@lelystad.nl.

Heeft u geldzorgen of andere vragen over geld? Dan kunt u (gratis) terecht bij het financieel spreekuur. Klik hier voor de openingstijden en telefoonnummers.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...