Inwoners weten Fixi goed te vinden
Geplaatst: 26-9-2024
In november 2022 heeft gemeente Lelystad een nieuw systeem Fixi in gebruik genomen voor het melden, het behandelen en het afhandelen van problemen in de openbare ruimte. Met de raad is destijds afgesproken dat het college na verloop van tijd de raad informeert over het gebruik van dit systeem. Uit een evaluatie blijkt dat inwoners Fixi goed weten te vinden.
Gebruiksvriendelijk
Tussen november 2022 en juli 2024 zijn 38.600 meldingen gedaan. In het oude systeem in een zelfde periode 28.000. Met Fixi kunnen meldingen op een gebruiksvriendelijke manier worden behandeld en afgehandeld in rechtstreekse communicatie met bewoners. De melder kan ook de voortgang van de melding via Fixi volgen.
Verbeteringen
In samenwerking met de leverancier wordt gekeken hoe Fixi nog verder verbeterd kan worden. Dit kan onder andere door de inrichting van de app te verbeteren door de webversie en de app beter op elkaar af te stemmen en het makkelijker te maken voor melders om categorieën en locaties duidelijk aan te geven. Ook wordt gekeken hoe duidelijker kan worden gemaakt wat het betekent als je een anonieme melding doet. Bij een anonieme melding is namelijk geen terugkoppeling mogelijk, terwijl melders dat soms wel verwachten. Daarnaast wordt er ook gekeken hoe de interne processen voor het afhandelen van de meldingen verbeterd kunnen worden. Dit o.a. door de afspraken over eenduidige communicatie en servicenormen vast te leggen in de uitvoering van de Visie op Dienstverlening die door de raad is vastgesteld op 16 juli 2024.