Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Handhaving uitgebreid voor verwijderen slecht onderhouden vaartuigen

Geplaatst: 2-10-2019

Het college heeft besloten de huidige handhavingsinzet uit te breiden vanwege de ervaren overlast vanwege (sterk) verwaarloosde pleziervaartuigen. Deze verwaarloosde pleziervaartuigen zorgen voor een verloederde uitstraling. Uit een inventarisatie blijkt dat er een aantal slecht onderhouden pleziervaartuigen aanwezig is in het Gelderse Diep en de Larservaart. Het gaat hierbij vooralsnog om 24 pleziervaartuigen die slecht zijn onderhouden en 18 pleziervaartuigen die in zeer slechte staat verkeren.

Schoon Schip

In 2015/2016 was het project “Schoon Schip in Lelystadse wateren” uitgevoerd. Doel hierbij was om bootwrakken uit het water te verwijderen, de overlast te beperken en de uitstraling van de omgeving te verbeteren. In de jaren erna is handhavend opgetreden tegen bootwrakken op basis van meldingen (piepsysteem). Deze werkwijze wordt nog steeds gehanteerd, maar nu is besloten dat de gemeente ook op eigen initiatief, dus actiever gaat handhaven. Daarnaast zullen nu ook pleziervaartuigen die geen wrakken zijn, maar wel (zeer) slecht onderhouden, worden verwijderd. Ook deze pleziervaartuigen zorgen immers voor ontsiering en een sfeer van verloedering van de leefomgeving. Dit betekent dat naast de 18 bootwrakken ook deze 24 slecht onderhouden pleziervaartuigen worden aangepakt.

Procedure slecht onderhouden pleziervaartuigen

De slecht onderhouden pleziervaartuigen krijgen eerst een sticker. Deze sticker bevat de vooraankondiging van een bestuursdwang met de benodigde informatie en een termijn waarbinnen het pleziervaartuig verwijderd dient te worden. Als men niet reageert, wordt het
pleziervaartuig afgevoerd en tijdelijk opgeslagen door een externe partij. De eigenaar kan het pleziervaartuig terugkrijgen tegen betaling van de reeds gemaakte kosten. Wordt het pleziervaartuig na de bewaringstermijn van dertien weken niet opgehaald door de eigenaar, dan wordt deze ofwel geveild (indien sprake is van een redelijke restwaarde) dan wel vernietigd. Is de eigenaar niet te achterhalen dan wordt melding gedaan van het afvoeren en de tijdelijke opslag in de Flevopost en op de gemeentelijke website.

Evaluatie

Om de vinger aan de pols te houden, zowel met het oog op de kosten als het effect is een evaluatie na het eerste jaar gewenst. Dan kan bekeken worden of er daadwerkelijk minder pleziervaartuigen zijn verwijderd en of er sprake is van een preventieve werking. Op basis van de bevindingen kan, zo nodig, de aanpak worden bijgesteld. De evaluatie staat gepland in het najaar 2020.