Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Gemeente start pilot ‘Flexibele uitkering’

Geplaatst: 30-10-2019

De pilot ‘Flexibele uitkering’ is van start gegaan. Het is een proef voor mensen die (tijdelijk) uitstromen naar betaald werk en na een korte periode helaas weer terugvallen op de bijstand. Wethouder John van den Heuvel:” Momenteel is het zo dat het opnieuw aanvragen van een uitkering een drempel kan zijn, waardoor mensen minder gemotiveerd zijn om op zoek te gaan naar (tijdelijk) betaald werk. Denk dan bijvoorbeeld aan seizoenswerk. Met de nieuwe flexibele dienstverlening is de bijstand makkelijker opnieuw aan te vragen. Dit kan voor sommige mensen een stimulans zijn om een betaalde baan te zoeken en uit de bijstand te stromen.”

Wat betekent deze nieuwe dienstverlening

Wanneer mensen zich weer melden binnen zes maanden na het stoppen van hun uitkering, komen zij in aanmerking voor een verkorte procedure. Voorheen was dit binnen een maand. Bij de verkorte procedure wordt gebruik gemaakt van een verkort aanvraagformulier, omdat er al gegevens bij de gemeente bekend zijn. Deze gegevens zijn dan al ingevuld op het formulier. De aanvrager hoeft deze gegevens alleen te controleren en aan te geven of deze gegevens nog kloppen. Er worden bij dit formulier geen bewijsstukken opgevraagd.

Wordt er dan helemaal niet gecontroleerd?

Bij de behandeling van de aanvraag wordt uitgegaan van de gegevens op het aanvraagformulier. Er wordt alleen achteraf gecontroleerd. Op een later tijdstip kan er dus (nog) gecontroleerd worden of de informatie klopt. Als dat nodig is wordt er alsnog gevraagd bewijsstukken in te leveren. Het is dus wel handig om eventuele bewijsstukken te bewaren.

Meer weten?

Mensen die meer informatie willen hebben over de pilot kunnen telefonisch contact opnemen met hun contactpersoon tijdens het telefonisch spreekuur via telefoonnummer 14 0320 (kies voor optie 1). Of langskomen bij de balie van Werk, Inkomen en Zorg op het stadhuis. De balie is open van maandag tot en met vrijdag van 09:00 – 17.00 uur.