Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

12e Mentorproject School’s Cool succesvol afgerond

Geplaatst: 29-11-2018

Wethouder John van den Heuvel heeft maandag 26 november certificaten uitgereikt aan de thuismentoren die zich gedurende anderhalf jaar hebben ingezet voor het project School’s Cool. Dit was alweer de 12e groep die begeleid is door School’s Cool.

Binnen het project School’s Cool begeleiden mentoren een kind van groep 8 van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Een kind dat een steuntje in de rug nodig heeft om een goede start te maken op zijn of haar nieuwe school van voortgezet onderwijs. Persoonlijke, individuele begeleiding en de relatie tussen de thuismentor, het kind en de ouder(s) staat hierbij centraal.

Voorkomen van voortijdig schooluitval

Doel van School’s Cool is het voorkomen van voortijdige schooluitval. School’s Cool wordt inmiddels op 27 locaties in Nederland uitgevoerd, waarvan Lelystad er één is. Het project is in Lelystad erg succesvol en heeft dit jaar 31 kinderen begeleid. De kinderen komen van verschillende basisscholen en hebben diverse achtergronden. Mentoren, ouders en kinderen zijn enthousiast over School’s Cool. De ervaring wijst uit dat de deelnemende kinderen leren om gestructureerd huiswerk te maken, zich beter te concentreren en zich beter aan afspraken te houden. Ook zijn meer ouders bij de school betrokken en is er een betere communicatie ontstaan tussen ouder en kind, waardoor ouders meer zicht krijgen op de situatie van hun kind op school.

Wat doet een thuismentor?

De thuismentor helpt het kind bij de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs en het maken van een goede start op de nieuwe school. De thuismentor komt wekelijks ongeveer anderhalf uur bij het kind thuis, in aanwezigheid van de ouder, en helpt het kind om te gaan met zaken als het bijhouden van de agenda, plannen van en helpen met huiswerk, stimuleren van lezen en het leren informatie te begrijpen. Daarnaast is het praten over de nieuwe situatie ook belangrijk: hoe ga je om met al die verschillende leraren en nieuwe klasgenoten? Ouders worden door de thuismentor ook bij het schoolleven betrokken. Juist de relatie tussen de thuismentor, het kind en de ouder(s) vormt de basis van het beoogde succes van het mentorproject. School’s Cool heeft inmiddels een grote groep vaste vrijwilligers. Zij zetten zich elk jaar weer met veel enthousiasme in.