Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Veel gestelde vragen 'Langskomen op afspraak'

Laatst gewijzigd: 5-6-2018

Heeft u vragen over het langskomen op afspraak bij Burgerzaken? Bekijk dan onderstaande lijst met vragen en antwoorden.

Ik heb gehoord/gelezen dat gemeente Lelystad voortaan alleen op afspraak werkt. Wat houdt dat in?

Vanaf 14 mei 2018 kunt u bij Burgerzaken inderdaad langskomen op afspraak. De vrije inloop, waarbij u langs kon komen zonder afspraak, verdwijnt. Heeft u bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of uittreksel nodig of wilt u aangifte doen van geboorte? Dan maakt u hiervoor eerst een afspraak.

Hoe maak ik een afspraak?

Een afspraak maakt u via de website www.lelystad.nl/afspraak of per telefoon via nummer 14 0320.

Waarom kan ik alleen op afspraak langskomen bij Burgerzaken?

In de zomer van 2017 hebben we onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid van bezoekers aan o.a. Burgerzaken. Hieruit is gebleken dat er behoefte is aan het korter maken van de wachttijden tijdens de vrije inloop. In de kerstvakantie heeft Burgerzaken daarom bij wijze van proef uitsluitend op afspraak gewerkt. Het resultaat was goed merkbaar: er was nauwelijks wachttijd. Daarom gaan we vanaf 14 mei 2018 over op het volledig werken op afspraak.

Als ik mijn aangevraagde paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kom afhalen, moet ik dan toch een afspraak maken?

Nee, dat hoeft niet. Voor het afhalen van aangevraagde paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen is er een speciale afhaalbalie. Bij binnenkomst in het stadhuis neemt u een volgnummer waarmee u uw aangevraagde document zonder afspraak kunt ophalen.

Is het voor de donderdagavond ook nodig om een afspraak te maken?

Ja, ook op donderdagavond werkt Burgerzaken op afspraak.

Als ik voor verschillende zaken naar Burgerzaken kom, moet ik dan ook meerdere afspraken inplannen?

Ja, voor ieder product of aanvraag plant u een aparte afspraak in. Zo hebben wij steeds voldoende tijd om uw aanvraag in behandeling te nemen. Alleen voor het ophalen van uw aangevraagde paspoort, identiteitskaart of rijbewijs hoeft u geen afspraak te maken. Zie ook deze vraag over het afhalen: Als ik mijn aangevraagde paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kom afhalen, moet ik dan toch een afspraak maken?

Moet ik ook een afspraak maken voor het doen van geboorteaangifte van een kind?

Ja, voor geboorteaangifte plant u een afspraak in. U moet daarbij rekening houden met de wettelijke termijn voor geboorteaangifte. Wanneer het niet mogelijk is om binnen deze periode uw afspraak digitaal te plannen, neem dan telefonisch contact (14 0320) met ons op. Wij maken dan een afspraak met u zodat de geboorteaangifte binnen de wettelijke termijn gebeurt.

Blijven de openingstijden hetzelfde als voorheen?

Ja, de openingstijden blijven hetzelfde. U vindt de openingstijden op www.lelystad.nl/openingstijden.

Binnen welke termijn kan ik een afspraak inplannen?

U kunt tot 3 weken vooruit uw afspraak digitaal inplannen.

Wat als mijn paspoort, identiteitskaart of rijbewijs op korte termijn verloopt en ik kan niet meteen een afspraak inplannen?

Wanneer er sprake is van een noodsituatie kunt u contact opnemen met Burgerzaken via telefoonnummer 14 0320. Wij zullen de situatie beoordelen en als het nodig is op korte termijn een afspraak voor u maken.

Ik beschik niet over een computer of internet. Hoe kan ik dan een afspraak maken?

U kunt ook telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer 14 0320. Daarnaast kunt u tijdens openingstijden in het stadhuis zelf digitaal een afspraak plannen. Hiervoor is een computer beschikbaar gesteld. Ook is er een gastvrouw in de hal aanwezig die u kan helpen met het maken van een afspraak. U komt dan later terug op het geplande tijdstip voor uw afspraak bij Burgerzaken.

Waarom deze verandering?

U hoeft niet te wachten en bent snel aan de beurt. Medewerkers hebben voldoende tijd voor uw aanvraag, weten hoe laat u komt en waarvoor. Uw aanvraag verloopt daardoor vlotter.

Waarom wordt er niet een extra balie geopend als het druk is bij Burgerzaken?

Met het langskomen op afspraak kunnen we de personele bezetting afstemmen op het aantal gemaakte afspraken. We verwachten dat u met deze nieuwe werkwijze niet hoeft te wachten en snel aan de beurt bent.

Ik heb een brief van de gemeente ontvangen. Daarin lees ik dat Burgerzaken op vrijdagmiddag geopend is, maar ik kan via de afspraakmodule geen afspraak inplannen op vrijdagmiddag. Hoe kan dat?

In de brief die u heeft ontvangen over het langskomen op afspraak staat helaas een fout. Burgerzaken is op vrijdagmiddag gesloten, een afspraak inplannen op vrijdagmiddag is dus niet mogelijk. De openingstijden van Burgerzaken zijn:

  • Maandag t/m vrijdag: 09.00 – 12.00 uur
  • Maandag t/m donderdag: 13.00 – 16.30 uur
  • Donderdagavond: 18.00 – 20.00 uur

Ik ben geslaagd voor mijn rijexamen, maar ik kan op korte termijn niet terecht om mijn rijbewijs aan te vragen. Hoe regel ik dit?

Als u weet wanneer u gaat afrijden, kunt u alvast een afspraak inplannen bij Burgerzaken. Bent u geslaagd voor het rijexamen, dan heeft u al een afspraak staan om uw rijbewijs aan te vragen. Mocht u helaas gezakt zijn, dan kunt u uw afspraak alsnog annuleren.