Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Meest gestelde belastingvragen

Laatst gewijzigd: 4-3-2019

Heeft u vragen over belastingen? Bekijk dan onderstaande lijst met vragen en antwoorden.

Ik heb nog geen aanslag ontvangen. Hoe kan dat?

Antwoord: Als u nog geen aanslag ontvangen heeft, dan is de kans groot dat de aanslag klaar staat in de Berichtenbox van Mijn Overheid. Als u in Mijn Overheid heeft aangegeven dat u de aanslag in de Berichtenbox wilt ontvangen, dan krijgt u deze niet meer per post. Als u zich met uw DigiD-code aangemeld heeft, kunt u gelijk controleren of uw juiste e-mail adres geregistreerd staat. Alleen dan krijgt u van Mijn Overheid een e-mail dat er een bericht voor u klaar staat. Nog vragen hierover? Team Belastingen is iedere werkdag tussen 08:30 en 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer 14 0320.

Ik zie op mijn aanslag dat ik maar 4 termijnen heb om te betalen. Kan ik ook meer termijnen krijgen?

Antwoord: Ja, dat kan. Als u een machtiging afgeeft voor een automatische incasso, dan wordt het bedrag van de aanslag in 11 termijnen van uw rekening afgeschreven. Als u in de loop van het belastingjaar een machtiging afgeeft, dan wordt het bedrag in het resterende aantal termijn geïncasseerd. Nog vragen hierover? Team Belastingen is iedere werkdag tussen 08:30 en 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer 14 0320.

Ik wil in het vervolg de aanslag alleen nog per post ontvangen. Kan dat?

Antwoord: Ja, dat kan. Bij de instellingen in Mijn Overheid kunt u zelf aangeven welke meldingen en van welke organisaties u berichten in de Berichtenbox wilt ontvangen. Nog vragen hierover? Team Belastingen is iedere werkdag tussen 08:30 en 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer 14 0320.

Op mijn gecombineerde aanslag word ik voor 4 personen aangeslagen, maar vanaf 1 februari wonen we er nog maar met 3 personen. Krijg ik nu een vermindering van de aanslag?

Antwoord: Nee. Voor het vaststellen van het aantal personen in een huishouden is de peildatum 1 januari van belang. Mutaties die in de loop van het jaar plaatsvinden, leiden niet tot vermindering of verhoging van de aanslag. Als u pas in Lelystad bent komen wonen, dan is de inschrijfdatum in het bevolkingsregister de peildatum. Nog vragen hierover? Team Belastingen is iedere werkdag tussen 08:30 en 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer 14 0320.

Ik heb de gecombineerde aanslag ontvangen met daarop de WOZ-waarde. Hoe kan ik beoordelen of deze waarde juist is?

Om te controleren of de WOZ-waarde van uw woning juist is, kunt u een taxatieverslag downloaden. In dit verslag staan 3 woningen die rond de waardepeildatum verkocht zijn. Voor de bepaling van de WOZ-waarde van uw woning zijn meer dan 3 verkopen gebruikt, maar op het taxatieverslag staan de 3 woningen genoemd die het meest met uw woning overeenkomen qua ligging en verkoopdatum.

Ik heb in de media gelezen dat ik via een WOZ-bureau bezwaar kan maken tegen mijn WOZ-waarde. Hoe werkt dat?

Het is belangrijk te weten dat deze bureaus, voor zaken waarbij het bezwaar wordt toegekend en de WOZ-waarde is gewijzigd, de volgende kostenvergoeding krijgen:

  • Vergoeding voor het indienen bezwaarschrift € 254,-
  • Vergoeding voor het bijwonen hoorzitting € 254,-
  • Vergoeding voor het indienen taxatierapport € 256,52 (dit bedrag is incl. BTW
  • Totale vergoeding kan oplopen: € 764,52

Bij een vermindering van de WOZ-waarde met € 10.000,- betekent dit (in 2019) in de praktijk dat uw OZB-aanslag met € 17,00 verlaagd wordt. Het bureau krijgt vervolgens voor zijn werkzaamheden een bedrag van € 764,52 uitbetaald. De totale kosten worden vervolgens meegenomen bij het bepalen van het tarief van de OZB voor het komende jaar.

Ik ben het niet eens met de WOZ-waarde. Hoe maak ik bezwaar?

Gemeente Lelystad doet haar best de WOZ-waarden zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als u van mening bent dat hierin een fout is gemaakt, kunt u telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer 14 0320. U kunt ook van dinsdag 26 februari 2019 tot en met vrijdag 8 maart 2019, tussen 09:00 uur en 16:00 uur, bij ons langskomen op het belastingspreekuur. Een afspraak maken is niet nodig. Wij helpen u graag en altijd gratis. Wellicht kan een bezwaarprocedure hiermee voorkomen worden.

U kunt uw bezwaar ook schriftelijk indienen via het digitaal loket. Een taxatierapport hoeft hiervoor niet te worden opgemaakt en meegezonden. Dit rapport heeft in de bezwaarfase namelijk niet per se een toegevoegde waarde.

Ik heb mijn woning in de loop van het jaar verkocht. Krijg ik nu een vermindering van de OZB?

In Nederland is het in de wetgeving geregeld dat u een aanslag onroerende-zaakbelastingen (OZB) krijgt voor uw woning of bedrijf waarvan u op 1 januari van het belastingjaar eigenaar bent. Als u uw woning of bedrijf in de loop van het jaar verkoopt, krijgt u geen vermindering van deze aanslag. Het is wel gebruikelijk dat de notaris, bij de overdracht, een deel van de OZB verrekend wordt met de nieuwe eigenaar. Meer informatie over deze verrekening kunt u krijgen bij uw notaris.

Ik kan de aanslag niet in de 4 termijnen betalen die op het aanslagbiljet vermeld staan. Is een betalingsregeling met meer termijnen mogelijk?

Ja, dit is zeker mogelijk. U kunt een machtiging voor een automatische incasso afgeven. Als u deze machtiging afgeeft, dan wordt het totaalbedrag van de gecombineerde aanslag in 11 termijnen van uw rekening afgeschreven. De afschrijving vindt altijd plaats op de laatste werkdag van de maand. Het is niet mogelijk om op een ander moment van de maand te incasseren. U kunt een machtiging afgeven via onze Digitale Belastingbalie . U kunt u ook bij de informatiebalie in de hal van het stadhuis een groene machtingskaart invullen.

Ik kan de gecombineerde aanslag niet betalen omdat mijn inkomen en vermogen niet toereikend zijn. Wat kan ik doen?

Als u de gecombineerde aanslag niet kunt betalen, kan de gemeente deze misschien kwijtschelden. Als uw verzoek geheel wordt toegekend, hoeft u de gemeentelijke belastingen niet te betalen. Soms krijgt u alleen kwijtschelding voor een deel van de belasting. De gemeente houdt bij de beoordeling van uw verzoek rekening met uw inkomen, uitgaven en bezittingen. Een aanvraagformulier kunt u downloaden  of invullen bij de informatiebalie in de hal van het stadhuis. Let op: voor de hondenbelasting kunt geen kwijtschelding aanvragen.