Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Stappenplan laten verwijderen asbest

Laatst gewijzigd: 5-10-2018

Stappenplan B: asbest laten verwijderen door een gespecialiseerd bedrijf:

  • U moet als huiseigenaar of gebouweigenaar eerst een asbestinventarisatie laten maken door een gespecialiseerd bedrijf. Kijk voor een erkend bedrijf op www.ascert.nl.
  • Laat het gespecialiseerde bedrijf, namens u, tenminste vier weken voor de start van de sloopwerkzaamheden een sloopmelding doen via www.omgevingsloket.nl. De asbestinventarisatie moet bij de melding of vergunningsaanvraag worden gevoegd. Als er op het slopen bouwactiviteiten volgen, dan moet het bedrijf de vergunningencheck doen. U heeft soms een omgevingsvergunning nodig voor de uit te voeren werkzaamheden. Nadat u de melding heeft ingediend krijgt u vanuit het omgevingsloket een digitaal bericht dat het meldingsformulier is doorgestuurd naar de gemeente. De gemeente beoordeelt of aan de wettelijke eisen is voldaan en stuurt u een reactie, zo nodig voorzien  van aanvullende voorwaarden.
  • De werkzaamheden kunnen nog niet gelijk beginnen nadat de gemeente de melding heeft geaccepteerd. Eerst moet er bij de gemeente melding gedaan worden van de start van de werkzaamheden.
  • Na het beëindigen van de werkzaamheden moet diegene die de sloopmelding gedaan heeft, ook het einde van de werkzaamheden melden bij de gemeente (uiterlijk één werkdag na beëindiging) en indien nodig wordt een eindbeoordeling opgesteld.
  • Het bedrijf voert de asbesthoudende materialen af naar een erkend verwerker.
  • Tevens moet hij de stortbonnen en (indien van toepassing) de resultaten van de eindbeoordeling binnen twee weken na afronding van de asbestsloop naar de gemeente opsturen.

Meer informatie overheid.